Aniversări feroviare din România

October 31, 2020 CFR-Istorie și Cotidian No comments exist

Dragi prieteni feroviari, dacă în articolul trecut, v-am prezentat o serie de evenimente tragice din istoria căii ferate, astăzi vă vom prezenta o serie de aniversări feroviare de o importanță majoră în istoria căii ferate din România.

1) Aniversări feroviare – Înființarea echipei CFR București(25 iunie 1923)

La 25 iunie 1923 se înființa echipa CFR București. Restul este istorie…

… și cotidian pentru că echipa Căilor Ferate Române dăinuie și astăzi fiind un brand al României și al fotbalului românesc ce a ajuns la borna 97 și a “intrat pe directă” către Centenar.

La 25 iunie 1923 un grup de muncitori din Atelierele CFR Grivița din București au pus bazele viitoarei echipe CFR București sub numele de „Asociația Culturală și Sportivă CFR”. Părinții acestei asociații erau maistrul Teofil Copaci (devenit președintele asociației) și strungarul Grigore Grigoriu (devenit primul căpitan al echipei) , ambii lucrând în Atelierele Grivița.

Proces verbal din Atelierele CFR Grivița privind înființarea echipei CFR București, 25 iunie 1923.
Sursa foto: http://1923.ro

Istoria echipei pe care o aniversăm astăzi se confundă iremediabil și pentru totdeauna cu CFR , cu glasul roților de tren întrucât echipa a luat naștere în inima cartierului feroviar Grivița, printre vagoanele din ateliere. De asemenea primele echipamente au fost confecționate din pânză vișinie din perdelele vagoanelor ( echipamente făcute de către soția stungarului Grigoriu, iar ghetele cu crampoane recondiționate din bocancii uzați de la Ateliere CFR Grivița).

Echipa CFR București la puțin timp după înființare, 1923.
Sursa foto: http://1923.ro

Toată existența echipei se contopește cu tumultul triajului CFR, cu trenurile, cu locomotivele. Fie că vorbim de începuturi, de stadionul ce a luat naștere fix lângă liniile de cale ferată la Ceferiada din 1939 (despre care vorbim puțim mai jos), de echipamente, de culori, de istorie; echipa este în ADN-ul CFR iar CFR în ADN-ul echipei.

Locul nașterii echipei CFR București( Locomotiva, Grivița Roșie. Rapid), Atelierele CFR Grivița. Sursa foto: https://bucurestiulmeudrag.ro/

Au fost mai multe denumiri de-a lungul celor 97 de ani ai echipei pe care o aniversăm, însă vulcanul din triaj-echipa de sub Grant a rămas la fel de iubită reprezentând o emblemă a cartierului feroviar, a Bucureștiului și al întregii țări. Fie că vorbim de CFR București, Locomotiva, Grivița Roșie sau Rapid – echipa este aceeași și unică.

Echipa CFR-Istorie și cotidian urează atât în prezent, cât și în viitor „La mulți ani!” echipei Rapid București și îi dorește un viitor cel puțin la fel de strălucit ca cei 97 de ani de până acum! LA MULȚI ANI, RAPID BUCUREȘTI !

Vagon 20-50 și o coregrafie impresionantă care cinstește locul nașterii Rapidului și CFR.
Sursa foto: Internet

2) Aniversări feroviare – CEFERIADA (10 iunie 1939)

La data de 10 iunie aniversăm 81 de ani de la un eveniment de maximă importanță în istoria CFR, un eveniment care a lăsat moștenire anumite simboluri care dăinuie și astăzi!

CEFERIADA din 10 iunie 1939 a fost organizată pentru a pune un semn de recunoaștere evenimentului fondator al transportului feroviar din ţara noastră , inaugurarea liniei Bucureşti-Giurgiu în 1869.

CEFERIADA s-a desfășurat pe stadionul CFR din cartierul feroviar Giulești din București. Stadionul CFR din Giulești se afla chiar la 10 iunie 1939 în ziua inaugurării, construcția acestuia începând în 1936. La inaugurarea stadionului (parte a CEFERIADEI) au participat conducătorul României de atunci, regele Carol al II-lea, viitorul rege Mihai, premierul României Armand Călinescu, prințul Paul al Greciei, Secretarul General al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate, directori ai căilor ferate din Franța, Germania, Anglia, Italia, Belgia, Elveția, Iugoslavia și alți sute de diplomați.

M.S. Regele Carol al II-lea, Măria Sa, Prințul Mihai de Alba Iulia și A.S.R. Prințul Paul al Greciei pe stadionul CFR în timpul Ceferiadei 1939,
Sursa foto: www.historia.ro

Sub privirile tuturor, peste 3500 de CFR-iști alături de zeci de care alegorice au defilat pe stadionul CFR la ceas aniversar pentru a marca 7 decenii de la inaugurarea liniei CFR București-Giurgiu. Chiar pe lângă zidul stadionului CFR, unde astăzi regăsim revizia Basarab, același tren care inaugura linia București-Giurgiu în 1869 trecea la 10 iunie 1939 în timpul festivităților aniversare. În acele zile de sărbătoare, căci CEFERIADA a durat 3 zile și 3 nopți, Direcţia Poştelor a emis şase timbre aniversare având ca tematică activitatea căilor ferate.

Un alt martor al CEFERIADEI îl reprezintă Muzeul Căilor Ferate Române chiar dacă astăzi îl găsim la „3 linii și 2 macaze mai încolo” și puțin schimbat. Astfel, tot la 10 iunie se inagurează Muzeul CFR aflat la acea vreme tot în apropierea stadionului CFR-Grant. Se regăseau aici multe exponate, vehicule feroviare care reliefau vastitatea și puterea CFR.

Parcul de vehicule feroviare care a constituit nucleul muzeului deschis atunci, în 1939 în zona stadion CFR-Grant.
Sursa foto: www.historia.ro

Din păcate, din cauza bombardamentelor din 1944 din nordul Bucureștiului care au afectat foarte grav complexul feroviar, Muzeul CFR a fost distrus. La 9 ani după aceste bombardamente, Muzeul CFR a fost redeschis în locația pe care o regăsim și astăzi-Gara de Nord.

Stadionul CFR-Giulești din fericire a scăpat miraculos de la distrugerea totală a bombardamentelor din ’44, dar din păcate, în 2019 a fost demolat total pentru a face loc unui stadion modern, conform standardelor actuale; deși după umila noastră părere acesta trebuia păstrat fiind SINGURUL STADION INTERBELIC care mai exista în România, un monument istoric.

Astăzi, rămân amintirile care nu sunt deloc puține în cei 81 de ani de existență, imaginile, videoclipurile și multe altele.

Stadionul CFR și liniile din imediata apropiere, 1939.
Sursa foto: UCT Media

La sfârșitul festivităților de pe stadionul CFR, Regele Carol al II-lea s-a deplasat pentru a pune piatra de temelie a PALATULUI CFR – actual Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Palat CFR pe care nu a mai apucat să îl vadă finalizat. Tot spre seară, Corul CFR a susținut un concert în fața oficialităților.

Așadar, CEFERIADA a fost o sărbătoare majoră în acele zile care s-a întins pe mai mult de 3 zile și 3 nopți, conform istoricilor s-au marcat 7 decenii de la inaugurarea liniei București-Giurgiu, prima de pe teritoriul de atunci al României. CEFERIADA, înainte de a fi o sărbătoare mare este un punct de referință în istoria României și al Căilor Ferate Române. Este un eveniment care a subliniat importanța căilor ferate în cadrul segmentului socio-politico-economic al unei țări , importanță care dăinuie indiferent de perioada istorică. Pentru că da, calea ferată este un punct strategic și, cităm, “o izbândă a tehnicii”.

M.S. Regele Carol al II-lea și Prinţul Paul al Greciei vizitând parcul de vagoane şi locomotive organizat în curtea Stadionului CFR cu prilejul Ceferiadei 1939.
Sursa foto: www.historia.ro

3) Aniversări feroviare – CFR 140 de ani (23 aprilie 1880)

La 23 aprilie 1880 Principele României Carol I şi I. C. Brătianu, ministrul lucrărilor publice au semnat decretul nr. 1848 prin care a luat naștere PRIMA ADMINISTRAȚIE FEROVIARĂ de STAT din ROMÂNIA sub emblema care dăinuie și astăzi…CFR !

Administrație de stat ce a luat naștere după semnarea decretului nr. 1848 se numea Direcţiunea princiară a Căilor Ferate Române. Primul director al acesteia fiind Ștefan Fălcoianu- general, inginer, matematician membru de seamă și vicepreședinte al Academiei Române. Direcțiunea înființată în 1880 a preluat de asemenea Gara Târgoviște (ulterior devenită Gara de Nord), linia Vârciorova – Roman din administrarea privată a consorțiului Strousberg dar și celelalt linii.

23 aprilie reprezintă din 1999 și ZIUA FEROVIARULUI, și mai înainte de toate o modalitate de recunoaștere a meritelor tuturor feroviarilor care și-au dedicat viața dezvoltării CFR, un punct strategic și indispensabil fiecărei țări. Recunoașterea și conștientizarea importanței CFR și a celor ce și-au dedicat viața pentru calea ferată românească trebuie manifestată mereu, nu doar o zi pe an, 23 aprilie, marcând însă o sărbătoare importantă ce încununează totul.

La ceas aniversar echipa noastră adresează sincere urări cu sănătate și bucurii tuturor feroviarilor, mulțumim dragilor pentru devotamentul și munca voastră asiduă închinate CĂILOR FERATE ROMÂNE!

Plachetă – primul Director al CFR -Ștefan Fălcoianu
Sursa foto: CFR- Istorie și cotidian

4) Aniversări feroviare – Pașcani

Un eveniment istoric feroviar foarte important atât pentru comunitatea locală din orașul de pe Siret cât și pentru întreaga comunitate feroviară, îl reprezintă împlinirea a unui secol și jumătate de când Pașcaniul a devenit un nod principal de cale ferată! În anul 1869 la Pașcani se definitiva construirea Atelierelor CFR, a depoului și a gării CFR.

Vârsta deosebită a nodului de cale ferată Pașcani a fost marcată de către membrii CFR prin amplasarea locomotivei cu aburi 50576, fabricată în anul 1931 la “Atelierele Malaxa” și recondiționată de Electroputere VFU Pașcani în imediata apropiere a gării. De asemenea, s-au distribuit un calendare pentru anul 2020, în interiorul cărora se regăsesc ilustrații ce înfățișează perioada de debut a Gării Feroviare Pașcani.

Echipa CFR – Istorie și cotidian le dorește pentru fiecare ceas aniversar un sincer „La mulți ani!” feroviarilor de pe malul Siretului, și multă sănătate și putere de muncă pentru a continua tradiția feroviară într-un punct deosebit de important pentru Căile Ferate Române!

Sursa foto: Pagina de Facebook „Asociatia Clubul Feroviar Pascani”

5) Aniversări feroviare – Prima locomotivă electrică EA 001 (9 decembrie 1965)

În prezent (2020) aniversăm 54 de ani de când, în data de 9 decembrie, pleca în probe pentru prima dată în România, prima locomotivă electrică. Licența aparținea suedezilor de la ASEA (Allmänna Svenska Elektriska AB) din Suedia. Primele locomotive produse acolo aveau o putere de 5.100 kW şi o viteză maximă de 120 km/h.

Un an mai târziu, începe şi în România construcţia locomotivelor electrice 060-EA, licența aparținând suedezilor de la ASEA, urmată şi de realizarea variantei 060-EA1 (cu viteză maximă de 160 km/h).
Partea electrică şi montajul general erau realizate la Craiova de către Electroputere, în timp ce partea mecanică era asigurată de ICM Reşiţa.

Locomotiva electrică 060-EA-001
Sursa foto: www.deviantart.com

6) Aniversări feroviare CENTENARUL REGIONALEI CFR Brașov (20 octombrie 1920)

În 20 octombrie 2020 s-au aniversat 100 de ani, dragi prieteni feroviari, cititori și urmăritori, de la înființarea Regionalei CFR Brașov.

Contextul istoric este reprezentat de Primul Război Mondial care a provocat numeroase distrugeri materiale foarte mari printre care și infrastructura feroviară și materialul rulant astfel că a fost nevoie urgentă de o reorganizare teritorială. Aceasta a fost începută din luna noiembrie a anului 1918 din momentul revenirii Direcţiei Generale C.F.R. la Bucureşti (revenită din exilul de la Iaşi, unde s-a retras împreună cu guvernul, în anul 1916) din cauza războiului. Astfel în 1918 au fost înfiinţate 3 direcţii regionale CFR: Bucureşti, Iaşi şi Cluj, iar în anul următor s-a mai înfiinţat o regională, la Arad.

Regionala CF Brașov a luat naștere în urma decretului nr. 4320 dat în Bucureşti la 22 octombrie 1920.
Ferdinand I, „prin graţia lui Dumnezeu şi voinţa naţională, Rege al României”, aprobă înfiinţarea Direcţiunei III regionale cu reşedinţa în Braşov „pe data de 15 Octomvrie 1920” (Monitorul Oficial nr.167/31 octombrie 1920).

Aceasta s-a făcut prin desfiinţarea Direcţiei regionale Arad. Scopul a fost înființarea unei instituții cât mai aproape de zona muntoasă a Carpaților, la Brașov unde traficul feroviar se desfășoară cu dificultate din cauza reliefului accidentat. După multe eforturi s-a găsit și un sediu pentru regionala brașoveană. Actualul imobil care la vremea aceea adăpostea școala de meserii a fost atribuit personalului și salariaților regionalei.

Regionala CF Brașov are o istorie bogată și se remarcă atât prin frumusețea aspectelor geografice cât și prin anumite borne deosebite pe care le vom aduce la cunoștință în cele ce urmează. Aceasta se întinde pe teritoriul a 6 județe: Brașov, Alba, Mureș, Sibiu, Harghita și Covasna.

Printre superlativele Regionalei Brașov se numără cel mai lung tunel din țară: tunelul Teliu cu o lungime de 4370 de metri.
Tot pe raza aceleiași regionale întâlnim stația de cale ferată aflată la cea mai înaltă altitudine din țară, gara CFR Predeal, situată la 1040 de metri deasupra nivelului mării dar și una din cele mai impresionante lucrări de artă feroviare, viaductul Caracău-devenit între timp unul din simbolurile peisajului feroviar autohton.

Limitele regionalei CF Brașov sunt: Războieni și Deda (la intersecția cu regionala CF Cluj), Șibot (la intersecția cu regionala CF Timișoara), Ghimeș (la intersecția cu regionala CF Galați), Podu Olt (la intersecția cu regionala CF Craiova) și Predeal (la intersecția cu regionala CF București).

Sediul Regionalei Căi Ferate – Brașov
Sursa foto: CFR- Istorie și cotidian, (octombrie 2020)

Regionala dispune de 3 magistrale importante: M 200 (Brașov-Sibiu-Vințu de Jos-Deva-Arad-Curtici), M 300 (București Nord-Ploiești Vest-Brașov-Sighișoara-Teiuș-Cluj Napoca-Oradea) și M 400 (Brașov-Siculeni-Deda-Dej Călători-Baia Mare-Satu Mare). De asemenea, regionala CF Brașov dispune de 8 linii secundare. Peisajele din cadrul regionalei oferă perspective deosebite de la fereastra trenului, printre cele mai cunoscute fiind zona Predeal-Brașov, zona viaductului Caracău.

La ceas aniversar, echipa CFR- Istorie și cotidian transmite gânduri bune, sănătate, stimă și mult respect tuturor feroviarilor din cadrul regionalei CF Brașov care au adus, aduc sau vor aduce prin munca și efortul lor contribuție căii ferate din România. La mulți ani Regionalei CFR Brașov !


Vă mulțumim pentru timpul acordat, și vă așteptăm, cu drag, să ne urmăriți activitatea și pe pagina de Facebook, unde Istoria CFR se contopește cu Cotidianul!


PS: Vă recomandăm să citiți și următoarele articole, dragi nouă:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *