Evenimente tragice feroviare din România

September 20, 2020 CFR-Istorie și Cotidian No comments exist

Articolul este actualizat periodic, cu noi evenimente.
Ultima actualizare: 11.11.2020.

Dragi prieteni feroviari, prin articolul prezent, aducem în atenția dumneavoastră o serie de evenimente tragice feroviare, care au marcat istoria căilor ferate din România.

1 – Evenimente tragice – Bombardamentul Gării din Cluj (2 iunie 1944)

Din cadrul primelor evenimente tragice pe care dorim să le expunem aici, îl reprezintă bombardamentele care au distrus Gara Cluj, acum 76 de ani, de la data publicării prezentului articol.

Evenimente tragice feroviare: Fațada Gării Cluj-Napoca, 2 iunie 1944.
Sursa foto: Actual de Cluj

La 2 iunie 1944, toata zona Gării Cluj, dar și alte părți ale orașului cu importante clădiri istorice și turistice, au fost afectate, chiar aproape distruse de bombele americane.

Evenimente tragice feroviare: Gara Cluj-Napoca, 2 iunie 1944
Evenimente tragice feroviare: Gara Cluj-Napoca, 2 iunie 1944.
Sursa foto: Actual de Cluj

Din păcate, în acea zi, au fost peste 400 de morți.
Pe lângă pierderea de vieți omenești, au fost distruse în acea zi, printre altele, fabrica de chibrituri, fabrica Fermeta, fabrica Dermata (actuala Clujana), și sinagoga evreiască.

Bombardarea Clujului a venit la doar câteva luni de la ocuparea orașului de către armata nazistă, în 27 martie 1944. Din păcate, bombardamentele au continuat, cu o amploare mai mică, întreaga vară a lui 1944.

Evenimente tragice feroviare: Gara Cluj devastată, 2 iunie 1944.
Sursa foto: Actual de Cluj

Tot în acele zile au fost atacate și alte orașe din Transilvania, printre care Oradea.

În fotografiile de mai sus, așa cum se poate observa, regăsim Gara din Cluj distrusă în data de 2 iunie 1944, iar mai jos, iată și un fragment din presa locală clujeană din acele zile tulburi.

Evenimente tragice feroviare: Presa locală clujeană, iunie 1944.
Sursa foto: Actual de Cluj

2 – Evenimente tragice – Distrugerea locomotivei 060-EA-001 (21 august 1990)

În ceea ce privește seria de evenimente tragice feroviare, la data publicării prezentului articol, s-au împlinit 30 de ani de la una din cele mai marcante catastrofe din România! Mai exact, se fac 3 decenii de când prima locomotivă electrică produsă de firma A.S.E.A. din Suedia pentru România, 060-EA-001 a fost distrusă, în dimineaţa zilei de 21 august 1990, între gara CFR Augustin şi halta Ormeniş.

060-EA-001 este prima locomotivă electrică care a inaugurat primul tronson românesc feroviar electrificat între Braşov și Predeal, la 9 decembrie 1965, rămânând din acest punct de vedere o bornă extrem de importantă în istoria CFR.

Evenimente tragice feroviare - Distrugerea locomotive 060-EA-001
Imagine cu titlu de prezentare: 060-EA-001, prima locomotivă electrică produsă de firma A.S.E.A. din Suedia pentru România.
Sursa foto: Internet

Evenimentul s-a petrecut între trenul Rapid 24 și o locomotivă de manevră, DHC-601. Astfel, EA-001 aflată la tracțiunea Rapidului 24, s-a ciocnit în linie curentă cu locomotiva de manevră a staţiei Augustin.
DHC-601 efectua un drum fără respectarea prevederilor din instrucţiile de serviciu și a mersului de tren, pentru a duce acasă, după tura de noapte, pe casiera staţiei Augustin, care locuia în localitatea Ormeniş.

La acel moment, zona dintre Brașov și Sighișoara nu era dotată cu semnalizare BLA, astfel încât circulația se făcea pe baza principiului de cale liberă între cele două stații.

Din stația Augustin, înainte de a fi tranzitată de Rapidul 24, s-a expediat și mașina de manevră DHC-601 a stației Augustin pentru a o transporta pe casieră.

Conform convorbirii telefonice dintre impegații celor două stații, DHC-ul trebuia să staționeze în Apața, pe o altă linie până ce trecea Rapidul, lucru care nu s-a întâmplat și a condus la unul din cele mai mari evenimente tragice din istoria feroviară din România, așa cum este expus în rândurile următoare.

În urma încălcării repetate a instrucțiilor și nu numai, într-o curbă, având o viteză de peste 100 Km/h, cei de pe trenul rapid observă apropierea pe acelasi fir cu ei, a locomotivei DHC-601. Mecanicii de pe EA-001 efectuează frânarea de urgență, deconectând locomotiva de la rețea și fug către postul din spate. Cei de pe DHC observă târziu totul, recurgând însă la frânarea de urgență. Efectul nu este unul prea mare: coliziunea are loc, la o viteza de ~100 Km/h a trenului rapid, și ~ 80 KM/h a locomotivei de manevră!

În urma accidentului, toți din locomotiva DHC au murit, în timp ce 13 călători din trenul Rapid au fost răniți grav.
Pe lângă răniți și pierderile umane au fost avariate integral șina și terasamentul și s-au rupt trei stâlpi de electrificare.

La fața locului au sosit salvări, poliție, pompieri dar și cinci locomotive de ajutor cât și trei trenuri macara.

Evenimente tragice feroviare 21.08.1990.
Evenimente tragice feroviare: ziarul România Liberă din 22.08.1990.
Sursa foto: Bibliotecea Județeană Neamț.

Locomotiva de manevră DHC-601 a fost tăiată pe loc și trimisă la fier vechi.

EA-001 a fost repusă pe șine cu ajutorul a două boghiuri false, cu intenția de a fi refăcută în depoul de domiciliu-Brașov.
Din cauza deformării majore a cutiei sale, aceasta s-a răsturnat de două ori, în drum spre depoul de domiciliu Brașov, unde a stat până în 1991, când a fost și ea casată, devenind… istorie!

Astfel, 060-EA-001 pleca în dimineața zilei de 21 august în ultima sa cursă, cu cele 18 vagoane ale trenului rapid.

Aceasta, se afla oricum în ultima lună de serviciu, deoarece documentele au scos la iveală că în luna septembrie urma să efectueze reparație generală (RG); și asta nu înseamnă că nu ar fi continuat să fie în slujba CFR după efectuarea respectivei reparații.

EA-001, conform spuselor feroviarilor, mergea din punct de vedere tehnic ireproșabil, neavând vreun incident major. Avea 26 de ani în slujba CFR.

Evenimente tragice feroviare: Gazeta de Transilvania, ziar care evoca tragicul accident, 22.08.1990.
Sursa foto: www.bzb.ro

Chiar dacă a dispărut, EA-001 rămâne unul dintre cele mai importante simboluri și embleme în istoria CFR, fiind în primul rând, începutul unei noi ere care a schimbat destinul instituției CFR.

Aceasta marchează începutul unei epoci care își pune amprenta și astăzi la CFR, și totodată începutul unei serii de locomotive a cărei fiabilitate și calitate, nu a fost depășită până acum și nici nu va fi prea curând, acest lucru fiind de necontestat!

Evenimente tragice feroviare: ziarul Adevărul din 22.08.1990.
Sursa foto: Bibliotecea Județeană Neamț.

3 – Evenimente tragice – O zi neagră în peisajul feroviar românesc: 10 mai 2008

Se împlinesc 12 ani de la tragicul accident produs în apropierea stației de cale ferată Valea Călugărească, în urma deraierii Acceleratului 1661 București Nord-Iași.

În urma accidentului din 10 mai 2008, o tânără de doar 17 ani și-a pierdut viața, iar alte 4 persoane au fost grav rănite.

Din păcate, ca o ironie a sorții, menționăm că tatăl fetei decedate era salariat al CFR.

Evenimente tragice feroviare: accidentul din 10 Mai 2008.
Sursa foto: https://www.agerpres.ro.

Cauza deraierii au constituit-o câteva șuruburi lipsă (din câte se știe, acestea fiind furate) de la macazul peste care a trecut garnitura de tren, și anume macazul numărul 9.
Acesta a fost unul din cele mai grave evenimente tragice feroviare de după anii ’90.

4 – Evenimente tragice – Bucerdea 7 octombrie 1968

La data scrierii prezentului articol se împlinesc 52 de ani de la unul din evenimentele tragice din existența CFR și cel mai mare din perioada comunistă. Este vorba despre ciocnirea a două trenuri de călători, în urma căreia au rezultat pierderi umane si materiale extrem de mari.

Un eveniment care a reprezentat o tragedie națională.
Ce s-a întâmplat de fapt?
În acea perioadă, din cauza restricțiilor de circulație, trenul personal 3340 care se afla garat în stația Bucerdea, județul Alba (tren plin de navetiști, elevi și muncitori), ar fi trebuit să aștepte trecerea acceleratului 340, care venea din sens opus, de la Blaj.

Impiegatul de mișcare din stația Bucerdea, Teodor Petrișor, (pe atunci de 34 de ani), nu i-a transmis mecanicului aflat în personal dispoziția de modificare a graficului de mers, venită de la Blaj.

Astfel, cele două trenuri au primit în același timp liber pentru plecare urmând să circule pe aceeași linie. La primele ore ale zilei, trenurile 3340 și 340 s-au izbit între stațiile de cale ferată Bucerdea și Crăciunel. În urma impactului au fost 22 de morți și 72 de răniți. O tragedie națională pentru care autoritățile comuniste au găsit doi vinovați: impiegatul Teodor Petrișor și acarul Alexandru Cristea. Procesul celor doi a fost SINGURUL PROCES AL UNUI CONDAMNAT LA MOARTE, filmat de Televiziunea Română înainte de 1989. Procesul s-a desfășurat în incinta gării CFR Teiuș.

Evenimente tragice feroviare: imagine din gara Teiuș, în timpul procesului.
Sursa foto: Televiziunea Română.

„În dimineața zilei de 6, m-am dus la socrul meu Hațegan Traian, în comuna Sâncel. Stând acolo, am consumat împreună un litru de vin. După ce a trecut ultimul vagon de la 3340, prin fața mea, mi-am dat seama de greșeala făcută și am fugit în birou și am sunat cabina, am sunat și la Crăciunel dar nu mi-a răspuns nici Crăciunelul’’ spunea Teodor Petrișor în incinta gării din Teiuș plină de angajați CFR și judecători. Anchetatorii au stabilit că Petrișor a adormit și s-a trezit când a ajuns trenul în gară. Adormit fiind, a dat drumul trenului spre Crăciunel, uitând că ceva mai înainte dăduse cale liberă acceleratului 303, din sens opus. Celălalt inculpat, Acarul Alexandru Cristea nu a bănuit nimic când a dat drumul trenului bazându-se pe informațiile de la Petrișor.

Evenimente tragice feroviare: colaj foto cu imagini de la locul accidentului și de la proces.
Sursa foto: Televiziunea Română.

Un călător din trenul accelerat martor al tragediei, Aristide Georgescu a declarat: „În ziua de 7 octombrie, călătoream cu trenul accelerat 303 în interes de serviciu la Direcţia regională C.F.R. Cluj. Ocupam locul 52 din vagonul 4. Pe la orele 6.14 m-am trezit aruncat de pe bancă la podea. Mi-am revenit în fire, neştiind ce s-a întâmplat. Am coborât din vagon şi am văzut că trenul staţiona. Era o ceaţă densă, nu se vedea mai departe de 30 de metri. Am auzit imediat ţipete, vaiete, oameni îngroziţi. Am notat kilometrul:86+700 şi m-am îndreptat spre cabina 1, unde l-am întâlnit pe acarul, în persoana inculpatului Alexandru Cristea. Accesta m-a întrebat:„Ce este acolo?“. Mi-am continuat apoi drumul spre staţie şi aici l-am găsit în biroul de mişcare pe inculpatul Teodor Petrişor, şezând pe scaun. Era obosit, avea ochii injectaţi…“

În momentul impactului, trenul accelerat avea 80 de km/h, iar personalul 60 km/h. Cei mai mulți morți au fost din trenul personal.

Evenimente tragice feroviare: colaj foto cu imagini de la locul accidentului și de la proces.
Sursa foto: Televiziunea Română.

Cei doi inculpați au fost arestați timp de o lună cât a durat ancheta. A fost singurul proces de o asemenea amploare, filmat de Televiziuna Română înainte de revoluție și difuzat după 49 de ani! Tribunalul Județean Alba a hotărât, după două zile, pedeapsa cu moartea și confiscarea averii pentru Petrișor Teodor și 20 de ani de muncă silnică pentru Alexandru Cristea și confiscarea averii, dar și 10 ani cu degradarea din drepturi. În cele din urmă pedeapsa cu moartea primită de impiegatul Teodor Petrișor i-a fost comutată, de către Nicolae Ceaușescu.

Evenimente tragice feroviare: document privind procesul celor doi inculpați.
Sursa foto: Televiziunea Română.

În cele din urmă Teodor Petrișor a fost condamnat la 18 ani de închisoare. La eliberare s-a recăsătorit și a trăit până la 80 de ani. Acarul Cristea a fost eliberat după 10 ani.


Vă mulțumim pentru timpul acordat, și vă așteptăm, cu drag, să ne urmăriți activitatea și pe pagina de Facebook, unde Istoria CFR se contopește cu Cotidianul!


PS: Vă recomandăm să citiți și următoarele articole, dragi nouă:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *