Istoria Locomotivelor Electrice: EA-001 – EA-010

July 12, 2020 CFR-Istorie și Cotidian No comments exist

Colaj cu titlu de prezentare: Locomotivele Electrice de la EA-001 până la EA-010

Dragi prieteni feroviari, astăzi dăm startul unei noi serii în cadrul CFR-Istorie și Cotidian, o serie despre Locomotivele Electrice, unde o să includem istoria acestora, de la EA-001 până la EA-030, și căreia îi vom dedica trei părți (aceasta fiind prima), iar noi ne bucurăm că voi, cititorii, sunteți martorii acestui proiect de care noi suntem tare, tare mândri.

Acestea fiind spuse, începem, desigur, cu 060-EA-001.

EA-001Sursa foto: Internet

EA-001 a fost construită la A.S.E.A. Suedia în 1965 fiind PRIMA locomotivă din această serie a CFR. Istoria ei se încheie brusc în august 1990 la Ormeniș, județul Brașov, unde este implicată în unul din cele mai grave accidente din perioada recentă a CFR. În urma accidentului 001 NU a mai putut fi refăcută fiind casată.

EA-002Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-002 face și în ziua de azi serviciu la CFR Călători. Aparține depoului Brașov fiind cea mai veche locomotivă în serviciu din cadrul CFR. Locomotiva încă are cablajele originale din 1966.

După cum bine se știe este a doua locomotivă din cele zece unități ansamblate în Suedia la ASEA.

EA-345 ( ex. ASEA 060-EA-003 )Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-003, dragi prieteni feroviari, este o locomotivă cu o istorie zbuciumată reprezentată de mai multe retrageri din circulație.

Astăzi, din originala 003 a rămas doar cutia, în rest fiind schimbată cu totul. După anul 2000 a revenit în circulație ca o altă locomotivă de serie pe care o regăsim și astăzi pe drumurile de fier ale României cu numărul 345.

EA-004 cu IR 1636 Brașov-București Nord în 20.10.2019.
Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-004 a fost construită la A.S.E.A. în 1966.
Aceasta, circulă și astăzi, aflându-se în serviciu la CFR Călători, aparținând depoului Brașov.

Conform unei publicații de specialitate, în 2014, EA-004 era locomotiva cu cei mai mulți kilometri efectivi parcurși, aproximativ 7 milioane și jumătate de km !

And still counting…

În 2003 a avut parte de reparație tip RR cu modernizare ICOL la Reloc Craiova.

În imagine, EA 004 a depoului Brașov cu IR 1636 Brașov-București Nord în 20.10.2019.

EA-005, în Chitila, cu R 3008 Brașov-București Nord
Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-005 sau poate una din cea mai bună îmbinare dintre istorie și cotidian…
A cincea locomotivă EA livrată de A.S.E.A. Suedia în România, a fost construită în 1966. Aparține de CFR Călători, iar până anul trecut a făcut serviciu la depoul Brașov.

Și da, va mai face! Povestea continuă.

Doar că în luna august a anului trecut EA 005 a fost trimisă la Reloc Craiova unde va avea parte de lucrări de modernizare. După acestea, 40-0005-5 va fi echipată cu instalații de diagnoză și control ICOL. De asemenea 060-EA-005 își va pierde pantografele simetrice.

Până la plecarea la Craiova a brașovencei 005, aceasta, alături de EA-236, tot a depoului Brașov, erau singurele locomotive din întreg parcul CFR Călători cu pantografe simetrice !

Așteptăm cu nerăbdare reîntoarcerea de la Craiova a celei de-a cincea locomotive construite la A.S.E.A Suedia pe drumurile feroviare ale României.

EA-006, trece izolată prin București Băneasa, peste Pod Poligrafiei – 29.09.2019
Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-006 este a șasea locomotivă construită la A.S.E.A Suedia pentru România și a fost construită în anul 1966.

EA-006 a făcut serviciu și a aparținut de CFR Marfă până acum 14 ani, mai exact până în 2006. A urmat o perioadă în care 006 a fost retrasă ulterior fiind preluată de un operator feroviar privat.

Actualemente 060-EA-006 circulă și astăzi aparținând operatorului feroviar privat de marfă Vest Trans Rail.

În partea de sus a colajului, o regăsim pe originala EA-007 – Martie 2010 (sursa foto: Rail Pictures).
Iar în partea de jos, o avem pe ED-053 RO-SNTFM în gara Dârste – Martie 2018
(sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian)

060-EA-007 a fost construită ca și predecesoarele sale la A.S.E.A. Suedia în anul 1966 pentru România. Aceasta a făcut serviciu la trenurile de marfă ale CFR, aparținând depoului Târgu Mureș.

În 2014 a fost modernizată cu echipament PROMAT, pierzând astfel o mare parte a echipamentului original din Suedia.

Circulă și astăzi pe căile ferate din România, evident sub noua înfățisare a unei locomotive cu echipament PROMAT, a unui ED cu numărul 474-053-2.

EA-008, în gara Brașov – Ianuarie 2018
Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-008 a fost și ea construită la A.S.E.A. Suedia, în 1966. Până în luna august a lui 2019 a făcut serviciu la CFR Călători aparținând depoului Brașov. Avea peste 7 milioane kilometri efectivi parcurși.

În august anul trecut în stația Buda, județul Prahova, EA-008 a suferit din păcate un incediu în timp ce remorca trenul IR 1636 Brașov-București Nord. Incendiul s-a localizat în zona compresorului.

EA-009, la intrarea în Bușteni – Iunie 2019
Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-009 – Actuala 009 aparținând depoului Brașov pe care o vedem astăzi în peisajul feroviar este de fapt penultima locomotivă construită de către Electroputere Craiova pentru CFR. Actuala 009 este recarosată cu EA-931.

Modificările acestea au survenit în urma accidentului locomotivei EA 001 dar și în urma mai multor incidente care au implicat din păcate distrugerea câtorva locomotive. Astfel s-a produs interschimbarea plăcuțelor de serie pentru menținerea tuturor locomotivelor în circulație.

EA-010Sursa foto: George Adrian

060-EA-010 este prima locomotivă construită la Electroputere Craiova în 1967, fiind prin prisma acestui fapt, un reper al CFR.

În 1998 după 31 de ani la CFR soarta acestei locomotive, ia diferite căi.
Astfel, EA-010 a fost luată din parcul SAAF de la Ciceu (Societatea de Administrare Active Feroviare) de către CFR Infrastructură (noul gestionar al infrastructurii, companie rezultată după reorganizarea din 1998). Alături de încă 3 locomotive, EA-010 a fost dusă de la Ciceu la Reloc Craiova și au fost modernizate cu PROMAT.

EA-010 a fost în slujba CFR Infrastructură unde a tractat trenuri de lucru până în 2006 când a fost achiziționată de defuncta Unifertrans.

În imaginea de mai sus o regăsim pe EA-010 în una din schemele de vopsire ale CFR Infrastuctură în aprilie 2006, chiar în primele zile ale ei la Unifertrans. Se afla în depoul Brașov așteptând demontarea literelor CFR și colantarea cu Unifertrans ca mai apoi la câteva zile să înceapă activitatea.

În octombrie 2019, 060-EA-010 a suferit un incediu la Ișalnița, județul Dolj din aceasta rămânând doar fotografiile și poveștile…

Acestea fiind spuse, am ajuns la final cu prima parte a istoriei primelor 30 de locomotive electrice vizate pentru acest prim proiect.


Vă mulțumim pentru timpul acordat, și vă așteptăm, cu drag, să ne urmăriți activitatea și pe pagina de Facebook, unde Istoria CFR se contopește cu Cotidianul!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *