Istoria Locomotivelor Electrice: EA-011 – EA-020

July 12, 2020 CFR-Istorie și Cotidian No comments exist
Colaj cu titlu de prezentare: Locomotivele Electrice de la EA-011 până la EA-020

Dragi prieteni feroviari, dacă data trecută am discutat despre o parte din istoria primelor locomotivelor electrice, începând cu EA-001 și încheind cu EA-010, astăzi continuăm seria cu un al doilea calup de zece locomotive, începând cu EA-011 și finalizând prezentul articol cu EA-020.

Așadar, haideți să purcedem la drum cu EA-011!

EA-011 în Izvoru Mureșului Hm (anul 2015) – Sursa foto: CFR-Istorie și cotidian

060-EA-011 este una din locomotivele cu cei mai mulți kilometrii efectuați la CFR. Circulă și astăzi, aparținând CFR Călători.
Face serviciu la depoul Brașov.

EA-011 în Brașov (anul 2005) – Sursa foto: George Adrian

În trecut, EA 011 a avut pantograf simetric și se regăsea sub o altă înfățișare față de cea de astăzi. O înfățisare emblematică a CFR și îndrăgită de mulți: schema clasică și dungă tricoloră.

EA-012 în depoul Brașov (11.10.2006) – Sursa foto: George Adrian

060-EA-012 a făcut serviciu timp de 3 decenii, mai precis 31 de ani, din 1967 și până în 1998 la depoul Brașov.

În 1998 la divizarea SNCFR aceasta a ajuns la depoul Târgu-Mureș la CFR Marfă, unde „Mureșeanca” din 1998, a făcut serviciu 13 ani la marfă.

Din 2011 este disponibilizată în urma expirării duratei de viață.
Se află retrasă în depoul Dej unde sperăm cu toții să o revedem ca exponat istoric funcțional.

EA1-013 cu trenul 1621, la intrarea în Brașov, în 2004 – Sursa foto: George Adrian

060-EA1-013 construită în 1967, circulă și astăzi, fiind în slujba CFR Călători. EA1-013 aparține depoului Brașov.

Spre deosebire de înfățișarea actuală, Brașoveanca 013 s-a regăsit și sub schema clasică de vopsire și cu pantografe simetrice. A fost retehnologizată cu echipamente ICOL.

EA-014 în Băile Tușnad (2016) – Sursa foto: CFR-Istorie și cotidian

060-EA-014 aparţine depoului CFR Braşov. Face serviciu la operatorul CFR Călători.
Locomotiva actuală este interschimbată cu EA-073.

EA-015 în depoul Brașov (2006) – Sursa foto: George Adrian

Din primele zile de existență și până în 1998, 060-EA-015 a stat sub Tâmpa, făcând serviciu la depoul Brașov. Mai bine de trei decenii așadar, ca și predecesoarea EA 012.

În 1998, EA-015 intră în proprietatea CFR Marfă unde face serviciu la depoul Târgu-Mureș, din nou la fel ca predecesoarea mai sus amintită. După 2000 aceasta este fiabilizată cu aparataj Lovato pe partea de acționări cu scopul fiabilizării acesteia.
Circulă și astăzi sub o nouă înfățisare a unei locomotive cu echipament PROMAT, a unui ED.

EA-016 împingătoare la o garnitură de FALS-uri – Sursa foto: George Adrian

060-EA-016 a fost în slujba CFR aproape 4 decenii. În 2007 a ieșit din “scena” CFR, ca ulterior să intre în proprietatea unui OFP (operator feroviar privat).

EA-550 cu o garnitură de ZAES-uri de la Agigea Nord Oil Terminal – Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

Originala EA 016 este interschimbată cu locomotiva 550.
Originala 550 a ars complet într-un incediu la Copșa Mică în 1988. La acea vreme atât originala EA 016 cât și EA 550 aparțineau depoului CFR Brașov. Ulterior s-a realizat schimbarea identității.

EA-017 în depoul de domiciliu în 2011 – Sursa foto: Mihai Constantin

060-EA-017 a făcut serviciu la CFR Marfă aparținând depoului Târgu-Mureș.

Astăzi, din păcate este conservată și se află în remiza Deda, județul Mureș așteptând zilele de altădată.

EA-018 în una din schemele de vopsire ale CFR Infrastuctură – Sursa foto: George Adrian

060-EA-018 – Odată cu făurirea ei în Electroputere Craiova a aparținut depoului CFR Brașov.

După 1990 aceasta a fost recarosată cu o mașină de serie 200. Cariera la CFR și-a încheiat-o în anul 1996.

Începând din 1998 EA 018 a ajuns la SAAF (Societatea de Administrare Active Feroviare). Șase ani mai târziu, 060-EA-018 intră în proprietatea CFR Infrastructură fiind utilizată pentru o scurtă perioadă de timp la remorcarea trenurilor de lucru.

O regăsim și astăzi pe drumurile de fier ale României aparținând unui OFP (operator feroviar privat).
Pentru cine dorește să o imortalizeze pe cândva, 060-EA-018, o regăsiți sub înfățișarea EA-1024 aparținând Grup Feroviar Român.

EA-243 RO-SNTFM cu vagoane tip Uacs în București, Băneasa (Ianuarie 2020) – Sursa foto: CFR-Istorie și Cotidian

060-EA-019Originala 019 este interschimbată cu EA-243. EA-019 este a zecea locomotivă construită la ELECTROPUTERE CRAIOVA, având o parte a componentelor părţii electrice fabricate în Suedia. Aceasta a fost construită în anul 1967 şi a făcut serviciu la depoul CFR Brașov.

O idee mai veche în cadrul Căilor Ferate Române a fost selecția locomotivelor pe tipuri de servicii, o parte dintre ele găsindu-și “vocaţia” în serviciul de călători, altele în serviciul de marfă, altele în serviciul pendular iar o altă parte pentru manevră / triere. Iată astfel că, personajul nostru principal, EA-019, a fost folosită de la începutul carierei în serviciul de marfă, în special pentru navetele pe secţia Braşov – Predeal – Ploieşti sau Braşov – Ciceu.

După 1990 a fost utilizată o scurtă perioadă la serviciul de pendule pe segmentul Braşov – Sfântu Gheorghe, ulterior ca dublă pe Braşov-Predeal, iar mai apoi a revenit la serviciul său iniţial pe trenurile de marfă.

Tot de perioada post ’90 se leagă una din cele mai controversate scheme de vopsire din cadrul CFR, una meteorică în peisajul feroviar românesc. Astfel, în 1993, timp de aproximativ 2 luni, 060-EA-019 s-a regăsit sub “schema Camel” care da, reprezenta bradul de țigarete reprezentat de culoarea galbenă și o…cămilă…
Dar… așa cum a apărut, a și dispărut, nefiind o schemă și vopsire cu aprobare oficială!

După reorganizarea SNCFR din anul 1998, pentru că depoul Braşov rămăsese în subordinea SNTFC, deci fiind depou de călători, s-a ţinut cont de distribuirea anterioară a locomotivelor, deci cele care făceau serviciu la marfă au fost cedate depourilor de marfă şi invers.

Aşadar, acum multe locomotive care aparţin şi fac serviciu în aceeaşi ramură ca şi înainte de 1998, se regăsesc la depourile care aparţin ramurii respective, chiar dacă ulterior erau din alt depou. Aşa este şi cazul locomotivei 019, care în 1998 a fost cedată depoului Teiuş, unde a făcut în continuare serviciu la marfă.

Astăzi o regăsim sub o altă înfățisare, mai precis EA-243, aparținând CFR Marfă. EA-243 face serviciu la depoul Buzău.

EA-020 în depoul de domiciliu, Dej Triaj – Sursa foto: Florin Nan

060-EA-020 a aparținut din primele zile, de nouă, depoului CFR Brașov ca și predecesoarele EA-012 și 015. A făcut, de asemenea, serviciu o perioadă la călători iar ulterior la marfă.

EA-020 este cea mai mică serie care a făcut RK în perioada anilor 90. Este una din cele mai bune mașini din punct de vedere tehnic ale Dejului.

Astfel, 060-EA-020 circulă și astăzi fiind în slujba CFR Marfă. Aparține depoului CFR Dej Triaj.

Acestea fiind spuse, am ajuns la final și cu cea de a doua parte a istoriei primelor 30 de locomotive electrice vizate pentru acest prim proiect.


Vă mulțumim pentru timpul acordat, și vă așteptăm, cu drag, să ne urmăriți activitatea și pe pagina de Facebook, unde Istoria CFR se contopește cu Cotidianul!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *