Locomotivele Diesel – istoria de la 1959 până în prezent!

July 29, 2020 CFR-Istorie și Cotidian No comments exist

Locomotivele Diesel – începutul!

Data de 13 august reprezintă un punct de referință în istoria feroviară românească. La această dată, în 1959 își făceau apariția pe meleaguri românești primele două locomotive diesel-electrice seria 060-DA-001 și 002. Acestea au fost construite de către un consorțiu elvețian alcătuit din firmele „Sulzer- Winterhur” (constructorul motorului diesel), „BBC- Baden” (constructorul părții electrice) si „SLM-Winterhur” (constructorul părții mecanice, si care a efectuat si montajul general).

În cele din urmă au fost 6 locomotive 060-DA construite integral în Elveția, și livrate pentru CFR.

Astfel, primele 6 locomotive, numerotate  de la 060-DA-001 la 060-DA-006 au fost clădite în halele firmei elvetiene „Schweizerische lokomotiv und Maschinenfabrik”, din orașul Winterhur.

Plăcuță SULZER 1959, fotografiată de Daniel Adrian Mandache, pt CFR – Istorie și Cotidian, în cadrul evenimentului “60 de ani de tractiune diesel în Romania: 13 august 1959-13 august 2019”

Locomotivele Diesel – colaborarea dintre CFR și Sulzer

Și totuși, cum s-a concretizat ideea unei colaborări solide între CFR și consorțiul elvețian Sulzer?

Este bine cunoscut faptul că după Al Doilea Război Mondial pe lângă pierderile omenești, de o pierdere inestimabilă, au survenit și pierderi materiale extraordinar de mari. Acestea au intervenit și în sistemul feroviar românesc, unde o mare parte a materialului rulant fusese distrus în timpul bombardamentelor. Pe lângă aceste pierderi materiale, rămăsese o parte utilizabilă, într-adevăr, însă tot parcul era uzat și învechit.

Locomotiva Diesel DA-406 RO-THF, cu o navetă de uacs-uri pentru București Progresu (23.09.2018 @ București Băneasa).
Sursa foto: CFR – Istorie și Cotidian

Astfel, în 1956 mai multe structuri ale statului, printre care și Ministerul Căilor Ferate au hotătât să ia legătura cu firma elvețiană Sulzer. Decizia este una surprinzătoare prin prisma faptului că Elveția era o țară capitalistă de prim rang, în timp ce în România era la început un regim totalitar sprijinit de Moscova. Trebuie subliniat faptul că decizia Bucureștiului de a contracta firma elvețiană are un precedent totuși, nefiind o premieră. Precedentul se situează în 1938 când a fost achiziționată locomotiva diesel electrică de 4400 CP. Aceasta avea formula osiilor 2’ Do 1+1 Do 2’ având o viteză maximă de 110 km/h.

Revenind la momentul 1959, înaintea de livrarea la CFR, primele 6 locomotive DA au efectuat o serie intensă de testări care au inclus probe pe rețeaua feroviară din Elveția inclusiv pe una din cele mai abrupte rampe din rețeaua feroviară elvețiană, Gothhard.  De asemenea acestea au remorcat și un tren de marfă cu 66 de osii și de 550 de tone pe segmentul Erstfeld și Goschenen, cu porniri în rampa maximă și în curbe.

Primul DA din istorie, construit in Elvetia. Poză realizată la intrare în gara CFR Brașov, în cadrul evenimentului “60 de ani de tractiune diesel în Romania: 13 august 1959-13 august 2019”
Sursa foto: Daniel Adrian Mandache, pt CFR – Istorie și Cotidian

Ajunse în România, primele 6 locomotive diesel electrice sunt repartizate la Depoul Brașov intrând în slujba CFR. Se vor regăsi  la tracțiunea trenurilor grele de marfă, mai ales pe una din cele mai dificile linii din punct de vedere al reliefului, al declivității, linia care traversează Carpații dintre Brașov și Ploiești.

Următorul depou care a primit locomotive 060-DA a fost cel de la Craiova.

Locomotivele diesel și industria românească!

Anul 1960 a consemnat transferul de tehnologie la industria românească. Astfel, la doar un an după ce și-au făcut apariția în peisajul feroviar românesc, Electroputere Craiova a asamblat 10 locomotive tip DA, folosind echipamentele furnizate de cele 3 firme elvețiene. Ulterior construirii celor 10 locomotive în Bănie s-a semnat un contract ce prevedea producerea a încă 40 de locomotive diesel-electrice în țară.

Locomotiva Diesel DA-1643 GP-RAIL Cargo, cu un cerealier pentru Constanța port, zona B (06.07.2019)
Sursa foto: CFR – Istorie și Cotidian

În 1961, la doar un an după asimilarea procesului tehnologic, are loc un eveniment istoric major pentru industria feroviară din România și pentru CFR. Pe porțile fabricii craiovene Electroputere ieșea prima locomotivă 060-DA produsă integral în România! Electroputere Craiova era constructorul transmisiei electrice, a cutiei și executantul montajului general. UCM Reșita se ocupase de  construcția motorului diesel, a boghiurilor și a transmisiei mecanice integrate. După o perioadă,  construcția boghiurilor va fi mutată de la Reșița și atribuită celor de la Caromet Caransebeș. Producția românească 100% a locomotivei 060-DA este un real succes astfel încât fabricarea crește in ritm alert. În 1974 se construiseră 826 de bucăți dintre care o parte din ele pentru export. Ultimele locomotive diesel-electrice, de clasa 60, au fost fabricate în 1988.

Locomotiva Diesel DA-547 RO-VTR, cu o navetă de zaes-uri pentru Brazi (23.02.2015 @ Chitila)
Sursa foto: CFR – Istorie și Cotidian

Locomotivele Diesel și CFR Călători!

Așa cum am menționat și mai sus, locomotivele clasa 60, diesel-electrice au fost inițial destinate preponderent tracțiunii trenurilor de marfă fiind foarte puternice și dând randament bun la tonaje foarte mari. Astfel, acestea nu au fost prevăzute cu instalație electrică de încălzire a trenului.

După 1960 este bine cunoscută explozia traficului feroviar de călători și tonajele din ce în ce mai mari și aici astfel încât locomotiva clasa 60 apare și la tractarea trenurilor de pasageri. Totuși, pe anumite secții viteza era mai mare decât cea maximă atinsă de 060-DA adică 100 km/h. Astfel inginerii români au trebuit să găsească o soluție pentru a mări viteza locomotivei diesel-electrice fără a afecta totuși performanța de tracțiune.

Așadar, locomotivei i-a fost modificat raportul de transmisie al angrenajelor de tracțiune și numărul treptelor de reducere de câmp a electromotoarelor de tracțiune, de la două la trei, astfel locomotiva putând să atingă viteza de 120 km/h. Aceste locomotive modificate au fost înmatriculate ca 060-DA-1, sau clasa 62. Primele apar în 1968, ultimele fiind produse și livrate către CFR în 1991.

Locomotiva Diesel DA-1641 Viaterra Spedition, împingătoare la o navetă de containere de la Constanța Ferry Boat (23.02.2020 @ Constanța)
Sursa foto: CFR – Istorie și Cotidian

Această modificare adusă locomotivei diesel-electrice nu este unica, în decursul anilor cu precădere după 1970 survin mai multe modificări la aceasta cu diferite scopuri. În 1972 începe înlocuirea tradiționalului fluier elvețian cu avertizor sonor cu membrană. Tot în același an în lăcașul farului central se mai montează două faruri mai mici.

Ulterior are loc și înlocuirea tablei pentru fabricarea cutiei mașinii cu una mai subțire și cu nervuri cu scopul menținerii rezistenței mecanice. Începând cu 1984 locomotivele 060-DA, vor fi dotate cu vitezometre cu memorie nevolatila, electronica, de tipul VMN, care înlocuiesc vitezometrele de tip Hasler cu memorie pe bandă de hârtie.

Locomotiva diesel DA-498 CFR Marfă, cu o navetă de zaes-uri pentru Giurgiu Nord (14.06.2018 @ Chiajna)
Sursa foto: CFR – Istorie și Cotidian

Fabricația uneia din cele mai de succes serii de locomotive-060-DA  a continuat peste trei decenii în România, până în 1993. În tot acest timp au fost construite circa 2500 de locomotive, fiind SERIA cu cel mai MARE NUMĂR de locomotive de același tip, pentru ecartamentul normal (1435 mm), din Europa! Dintre acestea, 1407 locomotive au fost livrate către CFR. Restul au fost trimise căilor ferate industriale din România, mai precis 160 de bucăți dar și la export în mai multe țări precum urmează: 420 locomotive la compania PKP din Polonia, 130 la BDZ din Bulgaria și 379 în China.

Locomotiva diesel DA-1660 RO-TRC cu o navetă de uagps-uri în Craiova (19.05.2020)
Sursa foto: CFR – Istorie și Cotidian

Locomotivele diesel – concluzii!

Locomotivele diesel-electrice seria 060-DA reprezintă o emblemă a Căilor Ferate Române. Munca asiduă și de o profunzime deosebită a firmelor elvețiene cât și a industriei feroviare românești se reflectă și astăzi prin calitatea și fiabilitatea acestor locomotive care după mai bine de cinci-șase decenii încă circulă pe drumurile de fier ale României. Melodicitatea motorului diesel și fluierul inconfundabil al celor care încă îl au imprimă un aer aparte sectorului feroviar românesc, aer ce sperăm să îl mai întâlnim cât mai mult de acum încolo pe trasee iar ulterior, undeva la loc de cinste într-un muzeu dedicat acestor „monștrii sacrii” ai CFR.

Bordul locomotivei diesel 060-DA-001, fotografiat de Daniel Adrian Mandache, pt CFR – Istorie și Cotidian, în cadrul evenimentului “60 de ani de tractiune diesel în Romania: 13 august 1959-13 august 2019”

Vă mulțumim pentru timpul acordat, și vă așteptăm, cu drag, să ne urmăriți activitatea și pe pagina de Facebook, unde Istoria CFR se contopește cu Cotidianul!


PS: Vă recomandăm să citiți și următoarele articole, dragi nouă:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *