Accident EA 001

Accident EA 001
21 august 1990-21 august 2021

31 de ani de la una din cele mai marcante catastrofe feroviare din România. Se împlinesc 31 de ani de când prima locomotivă electrică produsă de firma A.S.E.A. din Suedia pentru România, 060-EA-001 a fost distrusă în urma unei catastrofe feroviare, produsă în dimineaţa zilei de 21 august 1990, între gara CFR Augustin şi halta Ormeniş. 060-EA-001 este prima locomotivă electrică produsă de firma A.S.E.A. din Suedia pentru România şi care a inaugurat primul tronson românesc feroviar electrificat între Braşov și Predeal la 9 decembrie 1965 rămânând din acest punct de vedere o bornă extrem de importantă în istoria CFR.

Accident EA 001
Sursa foto: Ziarul “Gazeta de Transilvania” din 22.08.1990 care evoca tragicul accident avut loc cu o zi înainte, bzb.ro
Totul s-a petrecut între trenul Rapid 24 și o locomotivă de manevră, DHC-601. Astfel Rapidul în frunte cu EA 001 s-a ciocnit în linie curentă cu locomotiva de manevră a staţiei Augustin, care efectua un drum fără respectarea prevederilor din instrucţiile de serviciu și a mersului de tren, pentru a duce acasă, după tura de noapte pe casiera staţiei Augustin, care locuia în localitatea Ormeniş.
Sursa foto: LDH 601 avariat în cadrul accidentului cu EA 001, foto preluată din cartea “Un taxi pe drum de fier”, autor Emil Dănescu
La acel moment, zona dintre Brașov și Sighișoara nu era dotată cu semnalizare BLA, astfel încât circulația se făcea pe baza principiului de cale libera între cele două stații. Din stația Augustin, înainte de a fi tranzitată de Rapidul 24 se va expedia și mașina de manevra DHC 601 a stației Augustin pentru a o transporta pe casieră. Conform convorbirii telefonice dintre IDM celor două stații, DHC-ul trebuia să staționeze în Apața pe o altă linie până ce trecea Rapidul.

Sursa foto: Impact Rapidul 24 tractat de EA 001 cu LDH 601, foto preluată din cartea “Un taxi pe drum de fier”, autor Emil Dănescu

În urma încălcării repetate a instrucțiilor și nu numai, într-o curbă, având o viteză de peste 100 Km/h, cei de pe trenul rapid observă apropierea pe acelasi fir cu ei, a locomotivei DHC 601. Mecanicii de pe EA 001 efectuează frânarea de urgență, deconectând locomotiva de la rețea și fug către postul din spate. Cei de pe DHC observă târziu totul, recurgând însă la frânarea de urgență. Efectul nu este unul prea mare..coliziunea are loc, la o viteza de ~100 Km/h a trenului rapid, și ~ 80 KM/h a locomotivei de manevră.

Sursa foto: Imagine cu Rapidul 24 de la locul accidentului, foto preluată din cartea “Un taxi pe drum de fier”, autor Emil Dănescu

În urma accidentului toți din locomotiva DHC au murit in timp ce 13 călători din trenul Rapid au fost răniți grav. Pe lângă răniți și pierderile umane au fost avariate integral șina și terasamentul, s-au rupt 3 stâlpi de electrificare. La fața locului au sosit salvări, poliție, pompieri dar și 5 locomotive de ajutor și 3 trenuri macara. Locomotiva de manevră DHC 601 a fost tăiată pe loc și trimisă la fier vechi. EA-001 a fost repusă pe șine cu ajutorul a două boghiuri false cu intenția de a fi refăcută în depoul de domiciliu-Brașov. Din cauza deformării majore a cutiei sale, aceasta s-a răsturnat de două ori, în drum spre Brașov. A stat în depoul CFR Brașov până în 1991 când a fost și ea casată, devenind istorie.
Accident EA 001
Sursa foto: Impactul dintre EA 001 si LDH 601, foto preluată din cartea “Un taxi pe drum de fier”, autor Emil Dănescu
Astfel, 060-EA-001 pleacă în dimineața zilei de 21 august în ultima sa cursă, pe „ultimul drum” ca să folosim un joc de cuvinte morbid, cu cele 18 vagoane ale trenului rapid. Aceasta se afla oricum în ultima lună de serviciu deoarece documentele au scos la iveală că în luna septembrie trebuia să efectueze reparatie generala (RG). Asta nu înseamnă că nu ar fi continuat să fie în slujba CFR după efectuarea RG. EA 001, conform spuselor feroviarilor mergea din punct de vedere tehnic ireproșabil neavând vreun incident major.
Evenimente tragice feroviare: ziarul România Liberă din 22.08.1990.
Sursa foto: Bibliotecea Județeană Neamț
Sursa foto: Locomotiva EA 001, productie ASEA Suedia, flickr.com
Avea 26 de ani în slujba CFR. Chiar dacă a dispărut, EA 001 rămâne unul din cele mai importante simboluri și embleme în istoria CFR, fiind în primul rând începutul unei noi ere care a schimbat destinul instituției CFR . Rămâne începutul unei epoci care își pune amprenta și astăzi la CFR și începutul unei serii de locomotive a cărei fiabilitate și calitate nu a fost depășită până acum și nici nu va fi curând, acest lucru fiind de necontestat !
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top