Accidentul feroviar de la Bucerdea
7 octombrie 1968 – 7 octombrie 2024
56 de ani de la accidentul feroviar de la Bucerdea. Unul din cele mai grave accidente feroviare din existența CFR și cel mai mare din perioada comunistă. Este vorba despre ciocnirea a două trenuri de călători, în urma căreia au rezultat pierderi umane si materiale extrem de mari.
Accidentul feroviar de la Bucerdea a reprezentat o tragedie națională. Ce s-a întâmplat de fapt? În acea perioadă, din cauza restricțiilor de circulație, trenul personal 3340 care se afla garat în stația Bucerdea, județul Alba (tren plin de navetiști, elevi și muncitori), ar fi trebuit să aștepte trecerea acceleratului 340, care venea din sens opus, de la Blaj.
Impiegatul de mișcare din stația Bucerdea, Teodor Petrișor, (pe atunci de 34 de ani), nu i-a transmis mecanicului aflat în personal dispoziția de modificare a graficului de mers, venită de la Blaj.
Astfel, cele două trenuri au primit în același timp liber pentru plecare urmând să circule pe aceeași linie. La primele ore ale zilei, trenurile 3340 și 340 s-au izbit între stațiile de cale ferată Bucerdea și Crăciunel. În urma impactului au fost 22 de morți și 72 de răniți. O tragedie națională pentru care autoritățile comuniste au găsit doi vinovați: impiegatul Teodor Petrișor și acarul Alexandru Cristea. Procesul celor doi a fost SINGURUL PROCES AL UNUI CONDAMNAT LA MOARTE filmat de Televiziunea Română înainte de 1989. Procesul s-a desfășurat în incinta gării CFR Teiuș.
Accidentul feroviar de la Bucerdea
„În dimineața zilei de 6, m-am dus la socrul meu Hațegan Traian, în comuna Sâncel. Stând acolo, am consumat împreună un litru de vin. După ce a trecut ultimul vagon de la 3340, prin fața mea, mi-am dat seama de greșeala făcută și am fugit în birou și am sunat cabina, am sunat și la Crăciunel dar nu mi-a răspuns nici Crăciunelul’’ spunea Teodor Petrișor în incinta gării din Teiuș plină de angajați CFR și judecători. Anchetatorii au stabilit că Petrișor a adormit și s-a trezit când a ajuns trenul în gară. Adormit fiind, a dat drumul trenului spre Crăciunel, uitând că ceva mai înainte dăduse cale liberă acceleratului 340, din sens opus. Celălalt inculpat, acarul Alexandru Cristea, nu a bănuit nimic când a dat drumul trenului bazându-se pe informațiile de la Petrișor.
Un călător din trenul accelerat martor al tragediei, Aristide Georgescu, a declarat: „În ziua de 7 octombrie, călătoream cu trenul accelerat 340 în interes de serviciu la Direcția regională C.F.R. Cluj. Ocupam locul 52 din vagonul 4. Pe la orele 6:14, m-am trezit aruncat de pe bancă la podea. Mi-am revenit în fire, neștiind ce s-a întâmplat. Am coborât din vagon și am văzut că trenul staționa. Era o ceață densă, nu se vedea mai departe de 30 de metri. Am auzit imediat țipete, vaiete, oameni îngroziți. Am notat kilometrul: 86+700 și m-am îndreptat spre cabina 1, unde l-am întâlnit pe acarul, în persoana inculpatului Alexandru Cristea. Acesta m-a întrebat: „Ce este acolo?“. Mi-am continuat apoi drumul spre stație și aici l-am găsit în biroul de mișcare pe inculpatul Teodor Petrișor, șezând pe scaun. Era obosit, avea ochii injectați…“
În momentul impactului de la accidentul feroviar de la Bucerdea, trenul accelerat avea 80 de km/h, iar personalul 60 km/h. Cei mai mulți morți au fost din trenul personal.
Cei doi inculpați au fost arestați timp de o lună cât a durat ancheta. A fost singurul proces de o asemenea amploare filmat de Televiziunea Română înainte de revoluție și difuzat după 49 de ani! Tribunalul Județean Alba a hotărât, după două zile, pedeapsa cu moartea și confiscarea averii pentru Petrișor Teodor și 20 de ani de muncă silnică pentru Alexandru Cristea și confiscarea averii, dar și 10 ani cu degradarea din drepturi. În cele din urmă, pedeapsa cu moartea primită de impiegatul Teodor Petrișor i-a fost comutată de către Nicolae Ceaușescu.
În cele din urmă, Teodor Petrișor a fost condamnat la 18 ani de închisoare. După eliberare, s-a recăsătorit și a trăit până la 80 de ani. Acarul Cristea a fost eliberat după 10 ani.