Aniversările din martie

Aniversările din martie – prima cale ferată suburbană

7 martie 1892 – 7 martie 2023
131 de ani de la deschiderea oficială pentru traficul de călători a PRIMEI CĂI FERATE SUBURBANE, linia Bartolomeu – Satulung
Aniversările din martie
Afiș ce ilustrează Centenarul Căii Ferate Locale Braşov- Satulung (1892-1992), Arhivă CFR- Istorie și cotidian
Construcția liniei a început în primăvara anului 1890 din stația Bartolomeu de către firmele ing. Oskar Smreker şi Leo Arnoldy. Calea ferată Bartolomeu-Satulung avea o lungime aproximativă de 17 km. În punctul de plecare Bartolomeu se regăsea și o remiză în fața clădirii de călători. De aici linia urca pe Strada Lungă până în centru, la Piața Sfatului. Apoi linia ferată se îndrepta pe strada Mureșenilor de unde la un moment dat linia mergea la dreapta, în locul unde astăzi regăsim hotelul Aro și prin parc. Se ajungea în faţa Primăriei Braşov unde se afla staţia Promenadă. Apoi, linia suburbană cobora pe Bulevardul 15 Noiembrie până la staţia Schiel care a fost denumită ulterior Strungul. De aici se realiza legătura cu vechea staţie Braşov MAV/CFR, iar o altă linie se continua pe sub Dealul Melcilor, prin Poiana Honterus şi Noua, trecea prin Dârste unde traversa, la nivel, calea ferată Predeal-Braşov şi apoi se oprea la staţia Satulung – terminus. În staţiile-ramificaţie Dârste, Braşov şi Satulung se aflau instalaţii de alimentare cu apă a locomotivelor. În stația Satulung se aflau şi Atelierelele de locomotive şi vagoane.
Aniversările din martie
Trenul suburban Bartolomeu – Satulung în Piața Sfatului, preluată de pe saceleanul.ro
Înainte cu 2 luni de deschiderea oficială din martie 1892, Primăra Brașov a făcut numeroase anunțuri către populație să ferească linia și să adăpostească animalele. Au existat și victime până când trenul a devenit o obișnuință în peisajul din zonă. Prima cale ferată suburbană a avut și o mare importanță economică în contextul în care aceasta făcea legătura feroviară cu majoritatea fabricilor din zona industrială de est a oraşului de sub Tâmpa. La data deschiderii oficiale pentru călători circulau zilnic 2 perechi de trenuri. La doar o lună după, datorită afluenței foarte mari de călători, primăria a suplimentat cu încă 2 perechi de trenuri ruta.
La început trenul era compus din locomotivă cu abur și 3 vagoane de clasa a III-a, construite din lemn și decorate cu basoreliefuri interioare şi exterioare. Este cunoscut și sub denumirea de „Trenul galben’’ datorită culorii primelor vagoane care au circulat pe această linie. Declinul liniei a început ușor în 1927 când autoritățile au renunțat la aproape 700 metri de linie, situată între staţiile Promenadă şi Piaţa Sfatului din cauza poluării și zgomotului pe care locomotiva cu abur îl făcea. Declinul s-a accentuat treptat până în 1960 când s-au desființat mai mulți km de cale ferată inclusiv liniile industriale din areal. Trenul a circulat aproape 7 decenii, mai precis 68 de ani.
Calea ferată suburbană Bartolomeu-Satulung este un segment important al istoriei feroviare din România prin prisma faptului că a fost prima de acest fel dar și prin alte aspecte precum zona pe care o deservea, tipul de vagoane.

Aniversările din martie – finalizarea construcției liniei de cale ferată Brașov-Predeal

10 martie 1879 – 10 martie 2023
144 de ani de la finalizarea construcției liniei de cale ferată Brașov-Predeal.
Primele lucrări au început în luna aprilie a anului 1876 din staţia Dârste spre Timişul de Sus şi spre
Braşov și au fost executate de către firma Greger-Sohn și Bandeson. Între Brașov și Predeal au fost construite stațiile Dârste, Timișul de Sus dar și halta Timișul de Jos.
Aniversările din martie
EA 292 a depoului Ploiești cu R 3006 pe secția Brașov-Predeal, în apropierea tunelului, CFR- Istorie și cotidian
Traseul este unul deosebit, într-un relief muntos și un traseu dificil din punct de vedere feroviar deoarece prezintă profil greu de munte. Linia CFR Brașov-Predeal parcurge Valea Timișului, între pantele munților Postăvaru și Piatra Mare.
Cu profil muntos în special între Timișul de Sus și Predeal, secţia atinge declivitatea maximă de 25%o, rezistenţă caracteristică fiind de 28%o. Raza de curbură este de 275 m. Linia dintre Brașov și Predeal cuprinde două tuneluri. Primul cu o lungime de 937 m, Tunelul Mare şi Tunelul Mic de 104 m. Ambele au fost construite în perioada iulie 1876-iunie 1878, și se află între stațiile Timişul de Sus şi Predeal. Gara CFR Predeal constituie punctul cel mai înalt din întreaga rețea CFR. Se află la o altitudine de 1000 m și sub aceasta se regăsesc izvoarele naturale ale râului Prahova.
Secția Brașov-Predeal rămâne una din emblemele peisajului feroviar românesc și una din cele mai importante linii din țară, din cadru M300. Pe aici trec zilnic peste 20 de trenuri de călători cât și numeroase trenuri de marfă.

Aniversările din martie – darea în exploatare a liniei ferate București – Videle și a 2 gări

 

Aniversările din martie
Gara CFR Videle, M900, CFR- Istorie și cotidian
12 martie 1944 – 12 martie 2023
789de ani de la darea în exploatare a liniei ferate București – Videle
79 de ani de la inaugurarea gărilor CFR Chiajna și 16 februarie (actuala Bucureștii Noi)
Anul 1944 reprezintă unul zbuciumat pentru întreaga omenire deoarece cel de-al Doilea Război Mondial era în plină desfășurare. În România acțiunile la care a participat țara noastră au fost relativ mai restrânse față de anii precedenți de când țara noastră a intrat în război. Majoritatea luptelor s-au dus în Crimeea dar și la noi în țară în cadrul Grupului de armate german cunoscut sub denumirea „Ucraina de Sud”.
Desigur, în contextul a ceea ce a însemnat a doua conflagrație mondială și a ceea ce a urmat la 23 august 1944 și nu numai a fost nevoie de dezvoltarea și construirea de căi ferate în zona de sud-sud-vest a țării, mai ales pentru segmentul de apărare, defensiv și pentru o mobilitate avansată. Calea ferată a fost întotdeauna un sector care a oferit o mobilitate aparte, un avantaj fie că vorbim de război, transport mărfuri, călători, etc. Astfel la 12 martie 1944 este dat în exploatare segmentul CFR București – Videle. Acesta a fost construit de Direcția de Lucrări Speciale din cadrul CFR. Tot la această dată au fost inaugurate și gările din Chiajna și gara 16 februarie, cunoscută astăzi sub numele de Bucureștii Noi.
Cotidianul este reprezentat de 14 trenuri (7 perechi)care opresc atât în Chiajna cât și la Bucureștii Noi. Cele două gări fac parte din magistrala 900, oaia neagră a infrastructurii feroviare românești cu viteze mult sub medie și o infrastructură precară care chiar a dus la producerea câtorva incidente în ultimii ani aici.

Aniversările din martie – 84 de ani de la inaugurarea PRIMEI GĂRI CFR din TULCEA

 

25 martie 1939 – 25 martie 2023
84 de ani de la inaugurarea PRIMEI GĂRI CFR din TULCEA
Prima gară din orașul de la porțile Deltei Dunării, oraș care de-a lungul istoriie a avut 3 gări. Aceasta era situată chiar la intrarea în oraș, mai precis la km 141 + 300. Primul edificiu feroviar al orașului Tulcea a rezistat aproape un an și jumătate, până în august 1940 când gara a fost desființată și mutată pe un alt amplasament în zona Casei de Cultură a Sindicatelor. Această relocare a gării tulcene s-a realizat și în contextul inaugurării la aceeași dată cu a doua gară a liniei CFR Tulcea – Tulcea Port.
Nu în ultimul rând, în 1972 prin dorința autorităților de atunci de a sistematiza centrul orașului Tulcea, aceștia au demolat cea de-a doua gară inaugurată în 1940 și au construit gara pe care o vedem și știm cu toții astăzi, pe istmul care desparte lacul Ciuperca de Dunăre. Actuala gară a fost inaugurată în 1972 și a fost proiectată de arhitecta Irina Rosetti din cadrul Institutului de Proiectări Căi Ferate București-IPCF.
Sursa foto: Gara Tulcea Port în 1941, http://vederidintrecut.blogspot.com/

Aniversările din martie – 59 de ani de la sosirea în depoul CFR Caransebeș a primei locomotive diesel-electrică

 

26 martie 1964 – 26 martie 2023
59 de ani de la sosirea în depoul CFR Caransebeș a primei locomotive diesel-electrică. Aceasta a fost adusă la depoul din Caransebeș de către mecanicul Ion Badea. Era vorba de locomotiva diesel-electrică 060-DA-127 !
Sursa foto și informații: Cronica ilustrată a regionalei CFR Timișoara, Valentin Ivănescu
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top