Calea ferată Deva – Brad 37 de ani de la inaugurare

Calea ferată Deva – Brad din Munții Metaliferi ar fi împlinit anul acesta 37 de ani de la inaugurare. Deși construcția a durat aproape jumătate de secol, linia a fost exploatată doar zece ani…

 

La momentul începerii construcției , în 1939, calea ferată Deva – Brad era prezentată ca un proiect strategic, fiind parte a unei magistrale feroviare de maximă importanță care traversa Carpații. Se dorea astfel realizarea unei conexiuni feroviare între orașele din nord-vestul țării cu cele din sud. Prima etapă a construcției a durat 7 ani, din 1939 până în 1946, dar fără a se finaliza vreun segment al liniei. Au participat la construcția liniei mii de oameni, în special evrei și prizonieri sovietici care au muncit la amenajarea terasamentelor dintre Deva şi Stoieneasa, de 14 kilometri, şi Brad-Dealul Fetii, de 7 kilometri. Ulterior lucrările au fost abandonate și reluate circa un deceniu mai târziu, la mijlocul anilor 50. În 1961 are loc inaugurarea primului tronson din ceea ce avea să fie linia Deva – Brad, segmentul Brad-Dealul Fetii, unde funcţiona o exploatare minieră. Doi ani mai târziu se dă în exploatare și tronsonul Deva – Crăciunești, segment necesar pentru racordarea la rețeaua feroviară a carierei de calcar de la Crăciunești.

 

Calea ferată Deva – Brad 37 de ani de la inaugurare

Viaductul Luncoiu, una din lucrările de artă emblematice ale liniei CF Deva – Brad, sursa foto: Țetcu Mircea, preluată de pe wikipedia

 

A treia etapă a construcției a fost și cea mai dificilă și s-a desfășurat în perioada 1979 – 1987. Cea de-a treia etapă s-a desfășurat pe o porțiune de 14 km între Stoieneasa și Dealul Fetii. A fost cea mai grea porțiune din cauza diferenței de nivel (164 m ), și a alternanței între rocile foarte dure și a alunecărilor de teren cauzate de zonele argiloase. Acest tronson a găzduit 31 de poduri, 11 viaducte și 4 tuneluri. Inginerul  Liviu Corfaru preciza la momentul inaugurării liniei din 11 decembrie 1987 că s-au executat 11 kilometri de consolidări de versanţi şi terasamente, 17,8 kilometri de şanţuri, pentru care s-au excavat 1,2 milioane de metri cubi de rocă şi pământ şi s-au turnat mai mult de 400.000 de metri cubi de betoane. La 11 decembrie 1987 în prezența Președintelui Nicolae Ceaușescu primul tren  de călători tranzita Munții Metaliferi. Trenurile de marfă circulat încă din vara aceluiași an.

 

Calea ferată Deva – Brad

Gara Brad, județul Hunedoara – monument istoric și o bijuterie arhitecturală în peisajul feroviar românesc, CFR – Istorie și cotidian, aprilie 2021

 

 

Din 3 iulie 1987, linia a fost dată în circulaţie integral pentru trenuri de marfă şi pentru trenuri de lucru. Poate pentru prima dată in istoria şantierelor, o linie în construcţie devine artera vitală a unei localităţi. Din 3 iulie, economia oraşului Brad pulsează prin această arteră. În loc de 300 de klometri — 35 , în loc de 8 ore — o oră. Zilnic, un tren de marfă format din șase vagoane (600 tone) se îndreaptă de la Deva spre Brad, o dată cu amurgul. Este ora la care constructorii întrerup lucrul, iar linia redevine… funcţională. Zilnic, o dată cu răsăritul soarelui — acelaşi tren, încărcat cu cărbune, lemn, minereuri complexe, cu tot ce produce pentru ţară, în decurs de o zi, oraşul Brad, pleacă spre Deva. Zilnic 1.200 de tone de marfă se derulează pe drumul-şantier. Avantajele, pentru Brad ca şi pentru ţară, sunt imense”, informa ziarul Scînteia, în octombrie 1987.

 

Mersul trenurilor de călători de pe linia CF Deva – Brad 1988-1989

Calea ferată Deva – Brad avea să fie distrusă zece ani mai târziu, în 1997 de furia dezlănțuită a naturii. O alunecare de teren în zona Stoieneasa și ploile torențiale care au inundat satele traversate de linie din Munții Metaliferi aveau să pună capăt existenței căii ferate Deva – Brad la doar 10 ani de la inaugurare. Deplasarea versantului din partea dreaptă pe direcția Brad, numeroasele surpări pe verticală cauzate de infiltrații aveau să îngreuneze și mai mult intenția de a reface linia. Ulterior, calea ferată a fost dezafectată pe o distanță considerabilă de 30 km între Brad și Chișcădaga. Astăzi, linia este doar o amintirie fără vreo perspectivă în viitor. În scurta sa existență, linia Deva – Brad a oferit poate unul din cele mai spectaculoase trasee feroviare din țară. Martori a ceea ce a fost cândva linia CF Brad – Deva se mai regăsesc și astăzi , cum ar fi de exemplu viaductul Luncoiu…

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top