FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

 

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș – Istoria Teiușului ca așezare umană este legată de sute de ani de domeniul feroviar. În noiembrie 1871 se construia Gara Teiuș, monument istoric care dăinuie și astăzi. La scurt timp, micuțul orășel din județul Alba avea să devină unul din cele mai importante noduri feroviare din România.

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

Pentru a menține vie “flacăra feroviară” a oraşului în istoria CFR, primarul din Teiuș a înființat un  muzeu în aer liber chiar lângă gara inaugurată la Teiuș în 1871.Aici pot fi văzute locomotive şi vagoane vechi, care au fost restaurate. „Avem o locomotivă de peste 86 de tone, fabricată înainte de 1940. A prins şi războiul, a fost folosită pentru tracţiunea vagoanelor de marfă. A stat pe o linie moartă în depoul Lugoj timp de 40 de ani, cu copaci crescuţi prin ea. Noi am reuşit, după mari eforturi, să o aducem aici. Pe acest tip de locomotivă au făcut serviciul foarte mulţi teiuşeni”, a mai spus edilul din Teiuş, citat de Agerpres. Este vorba de locomotiva cu abur 230.171. A aparținut depoului Caransebeș. A fost abandonată ani buni în remiza Lugoj iar în 2013 a fost transportată la Teiuș unde a fost restaurată pentru expunere în Parcul Feroviar din localitate.

Locomotiva cu abur 230.171 expusă la Teiuș, CFR- Istorie și cotidian, octombrie 2021

 

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

 

În Parcul Feroviar Teiuș pot fi observate  boghiuri  de vagoane americane sau osii fabricate în România, o drezină camion “Carpați” fabricată în 1953, care era folosită pentru transportul materialelor necesare la reparaţiile liniilor de cale ferată, coloane hidraulice de peste un secol vechime, foarte importante în  alimentarea vechilor locomotive cu abur, recuperate din fosta staţie CFR Coşlariu.

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

Drezină camion expusă în Parcul Feroviar Teiuș, CFR- Istorie și cotidian, octombrie 2021

 

Drezina camion deținea un motor tip CFN 75. Aceasta provenea dintr-un autocamion tip “CARPAȚI” construit la UZINELE DE AUTOCAMIOANE BRAȘOV în 1953, pentru transportul rutier de mărfuri. După anul 1970 vehiculul a fost modificat pentru a circula pe calea ferată, fiind ulterior utilizat pe secția de circulație Blaj-Praid (actuala linie secundară CFR 307) din cadrul Districtului de Exploatare Utilaj Blaj- Secția de Întreținere a Liniilor L9 Alba Iulia.

 

Istoric și detalii tehnice Boghiu tip Diamond, CFR- Istorie și cotidian, octombrie 2021

 

Vagon al companiei italiene Ernesto Breda construit la Milano în anul 1928, CFR- Istorie și cotidian, octombrie 2021

 

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

 

În cadrul parcului se poate vizita și un vechi automotor, construit la Malaxa în 1938. În cadrul acestui automotor pot fi vizitate un telegraf original, un aparat morse telegraf, pe bază de bandă (vechi de peste un secol). De asemenea în automotorul Malaxa sunt expuse, și alte obiecte feroviare printre care – plăcuţe recondiţionate,  ştampile pentru uzul CFR, de la casa de bilete, etc.

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

AM Malaxa în Parcul Feroviar Teiuș, județul Alba,  CFR- Istorie și cotidian, octombrie 2021

 

FOTO-REPORTAJ: Parcul Feroviar Teiuș

 

Alte două piese de rezistență din zona feroviară a Teiușului sunt o drezină pantograf fabricată acum mai bine de 6 decenii la uzina Grivița Roșie din București dar și locomotiva cu abur 150.279 expusă chiar pe peronul gării CFR Teiuș. Aceasta a fost printre ultimele locomotive cu abur fabricate în România, la Reşiţa. Teiușul a fost și va fi un oraș care respiră calea ferată, un loc care se confundă cu întreaga istorie CFR. Micuța urbe din centrul României merită vizitată cel puțin o dată pentru a (re)descoperi o mare parte a istoriei Căilor Ferate Române.

Drezina pantograf (fabricație Uzinele GRIVIȚA ROȘIE), în parcul Feroviar Teiuș, CFR- Istorie și cotidian, octombrie 2021

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top