Linia CFR 306 Câmpina-Câmpinița

Echipa CFR- Istorie și cotidian a efectuat o vizită zilele trecute pe  linia CFR 306 Câmpina-Câmpinița. Linia făcea legătura între municipiul Câmpina și prima rafinărie românească ! Calea ferată Câmpina–Telega pornea de la gara Câmpina și traversa râul Prahova pe un pod proiectat de marele inginer Anghel Saligny. Urma apoi urcarea pe platoul pe care este așezat orașul Câmpina și avea stație la gara Câmpinița, aflată în imediata apropiere a Rafinăriei Steaua Română.

 

Gara CFR Câmpina

Gara CFR Câmpina și locul de unde pleacă ceea ce a fost cândva linia CFR 306 Câmpina-Câmpinița

Sursa foto: Octavian Andrei Brezean

 

Linia ferată Câmpina – Telega a fost inaugurată în anul 1883. Apariția liniei era o necesitate în acele vremuri, în contextul construirii căii ferate București – Brașov. Linia CFR Câmpina-Telega trebuia construită pentru a facilita transportul de marfă din zonă respectiv sarea de la Telega și lemnul din Valea Doftanei. La patru ani după inaugurarea întregii linii, în 1897 s-a construit rafinăria, astfel că a fost necesară și ridicarea unei halte. Aceasta avea să ajute la  transportul muncitorilor, cât și al materiei prime și produselor din cadrul rafinăriei . Astfel a apărut Gara Câmpinița, aflată la aproximativ 2 kilometri de gara principală din Câmpina, situată de fapt în Poiana Câmpina.

 

Pod peste Prahova

Podul de cale ferată al liniei 306 de peste râul Prahova

Sursa foto: Octavian Andrei Brezean 

 

Până în anul 1968 pe linia 306 au circulat și două trenuri de călători după cum urmează: primul dimineața cu plecare din Câmpina la 6:40, sosire în Câmpinița la 6:52 iar în Telega la 7:00. Cel de-al doilea cu plecare din Câmpina la orele după-amiezii, 15:45 cu sosire în Câmpinița la 15:57 respectiv 16:05 la Telega. Din capătul celălalt al liniei cele 2 trenuri plecau spre Câmpina la 7:04 respectiv 16:10.

 

Linia CFR 306 Câmpina-Câmpinița

Extras din Mersul trenurilor 1968 cu trenurile de pe linia 306

 

După anul 1970 ruta a rămas una dedicată exclusiv trenurilor de marfă. Viteza maximă de circulație a acestora conform livretelor din acea perioadă era de 30 km/h, iar masa maximă admisibilă era de 1300 tone pentru tracțiune  cu locomotive 060 DA, respectiv 1000 tone pentru tracțiune  cu locotivele tip DHC.

După 1990 declinul pe linia 306 a fost unul vizibil ca în cazul multor linii secundare și nu numai din țară. Declinul s-a accentuat cu trecerea anilor iar traficul din ce în ce mai restrâns a dispărut definitiv odată și cu falimentul celei mai longevive rafinării din Europa și prima din România, rafinăria Steaua Română.

 

Gara CFR Câmpinița, vizibil degradată.

Sursa foto: Octavian Andrei Brezean

Pe 24 septembrie 2013 CFR SA decidea închiderea definitivă a liniei dar și închiderea clădirilor din patrimoniu printre care gara Câmpinița care deținea de asemenea 9 linii. La baza deciziei de închidere a liniei a stat o problema mai veche a podului feroviar de la km 0+609. Închiderea liniei a dus și la o situație bizară întrucât în interiorul rafinăriei au rămas două locomotive și 2 vagoane blocate definitive acolo. Locomotivele LDH70-086 și LDH70-246, alături de vagoane zac și astăzi în triajul de marfă al gării CFR Câmpinița.

Plăcuța gării CFR Câmpinița ascunsă de vegetația care a pus stăpânire pe întreaga zonă

Sursa foto: Octavian Andrei Brezean 

 

În ianuarie 2021 linia CFR 306 Câmpina-Câmpinița a fost propusă spre dezafectare de către o senatoare PSD. Aceasta  a declarat că „În conformitate cu Strategia Locală de Dezvoltare Durabilă a Municipiului Câmpina 2021-2027, aceste proiecte de modernizare a infrastructurii propun constituirea unei noi căi de comunicaţie, care va asigura inclusiv accesul şi legătura între Municipiul Câmpina şi localităţile limitfofe, respective Telega,Brebu şi Poiana Câmpina. În condiţiile în care pe tronsonul de cale ferată menţionat există porţiuni unde şină de cale ferată nu mai există, este acoperită în totalitate de vegetaţie necontrolată iar zona aferentă fiind afectată din cauza neexploatarii şi neîntreţinerii acestui obiectiv, devenind o zonă insalubră cu urmări asupra siguranţei cetăţenilor, consider că există justificarea acestui transfer întrucât obiectivul nu mai este funcţional, linia de cale ferată fiind închisă circulaţiei trenurilor din anul 2013 şi se află într-o stare de degradare continuă, împreună cu podurile de cale ferată”, argumentează senatoarea.

 

Rafinaria Steaua Romana

Rafinăria Steaua Română, vedere de pe peronul gării Câmpinița

Sursa foto: Octavian Andrei Brezean

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top