Linia CFR Timisoara – Caransebes 145 de ani

Linia CFR Timișoara – Caransebeș 145 de ani

 

Linia CFR Timișoara – Caransebeș  145 de ani de la inaugurare în 2021. Totul începe în 1874 când concesiunea liniei Timișoara-Orșova a fost acordată societății StEG. Au urmat lucrările iar finalizarea segmentului Timișoara-Caransebeș a avut loc la 23.10.1876. Celelalte două porțiuni, Caransebeș-Orșova și Orșova-Vârciorova au fost inaugurate la 2 respectiv 3 ani de la evenimentul din 23 octombrie 1876.

 

Linia CFR Timișoara - Caransebeș 145 de ani

Planul liniei Timișoara – Caransebeș la 22.10.1876-data inaugurării (extras din pliantul oferit invitaților și care mai conținea și mersul trenului inaugural) sursa: CFR- o istorie în date și imagini, Ilie Popescu

 

Lucrările liniei Timișoara-Caransebeș au fost conduse de inginerul Auguste de Serres, absolvent la Paris al Școlii naționale de Poduri și șosele din Paris. În 1872 de Serres intra în societatea concesionară StEG unde s-a remarcat în perioada 1875-1878 prin construcția liniei Timișoara-Orșova. Dăruirea și priceperea cu care a lucrat în acești trei ani l-au propulsat în funcția de Director al Construcțiilor în cadrul direcțiunii StEG.

Construcția liniei Timișoara – Caransebeș s-a derulat relativ într-un timp scurt. Lucrările cele mai anevoioase și de anvergură au fost podurile peste canalul Bega dar și peste râul Timiș. Acestea din urmă au fost executate de către firma Hügel&Sager.

 

Linia CFR Timișoara - Caransebeș 145 de ani

Stația Caransebeș în anul 1910, vedere cu restaurantul gării, sursa: CFR- o istorie în date și imagini, Ilie Popescu

 

Linia CFR Timișoara – Caransebeș 145 de ani

Inaugurarea oficială a avut loc de fapt cu o zi înainte, la 22.10.1876. Atunci primul tren cu invitați a plecat din Timișoara la ora 7:45. A traversat stațiile Fabrik ce se afla încă în construcție la acea vreme, Remetea, Recaș, Topolovăț, Belinț-Chizătău, Lugoj, Găvojdia și Sacu-Căvăran. A ajuns în cele din urmă la stația finală Caransebeș la ora 11:50. După o staționare de 20 de minute în Caransebeș trenul a plecat la Lujoj unde s-a ținut un banchet în cinstea evenimentului. Ulterior trenul și-a continuat drumul până Timișoara.

 

La 23 octombrie 1876, data dării în exploatare a liniei Timișoara – Caransebeș circulau zilnic o pereche de trenuri mixte cu plecare din Timișoara la 9:40 și sosire la Caransebeș la 15:20 și retur cu plecare la 00:30 și sosire înapoi 5:12.

O altă bornă importantă din istoria liniei bănățene Timișoara – Caransebeș a fost în 1878 introducerea în circulație a unor trenuri express denumite “Courier-Züge” pe relația Viena-Bratislava-Budapesta-Szeged-Timișoara-Lugoj-Caransebeș-Orșova și retur. Călătorii plecau din Orșova seara la ora 18:54 ;I ajungeau la Viena a doua zi la ora 14:37. Din Viena “Courier-Züge” pleca la 15:45 și sosea la Orșova  a doua zi dimineață la ora 9:30. Întreaga distanță era parcursă în 17 ore și 48 de minute. Pentru remorcarea trenurilor express între Viena și Orșova pe liniile din Banat ale societății StEG s-au utilizat locomotive tip 2A-n2 și locomotive tender articulate tip Engerth tip B3-n2Et.

De-a lungul vremii și multe personalități au călătorit pe linia bănățeană. Una din cele mai răsunătoare personae care a mers pe drumul de fier între Timișoara și Caransebeș este și împărăteasa Elisabeth sau Sissi. Aceasta mergea la Băile Herculane pentru odihnă și tratament. A locuit chiar la Băile Herculane pe perioada tratamentului unde a fost vizitată și de Carol I.

 

Aspecte feroviare cotidiene în gara CFR Caransebeș, CFR- Istorie și cotidian, august 2020

Linia CFR Timișoara – Caransebeș 145 de ani

 

Reamintim de asemenea că pe pagina noastră de facebook, CFR- Istorie și cotidian am marcat în data de 10 septembrie 50 de ani de la electrificarea liniei Timișoara-Orșova care cuprinde și segmentul de la Timișoara până la Caransebeș. Linia este una impresionantă din punct de vedere al lucrărilor de artă feroviară. Aproape 400 de poduri și podețe, cel mai lung cu o lungime de 95 de metri peste râul Bega și 7 tuneluri. Cel mai înalt punct al liniei se află în stația Poarta, dintre Caransebeș și Orșova.

Au existat 2 etape de electrificare a liniei. Astfel , la 10 septembrie 1971 cei 88 de km între Orșova și Caransebeș erau dați în exploatare. Tot în septembrie dar 4 ani mai târziu erau electrificați și cei 98 de km între Caransebeș și Timișoara Nord.

Gara CFR Orșova, județul Mehedinți, CFR- Istorie și cotidian, august 2020

La ora actuală linia Timișoara  – Caransebeș face parte din magistrala CFR 900  București Nord – Roșiorii de Vede – Caracal – Craiova – Filiași – Strehaia – Drobeta Turnu Severin – Orșova – Băile Herculane – Caransebeș – Lugoj – Recaș – Timișoara Est – Timișoara Nord (533 km) – Stamora Moravița. Viteza maximă pe porțiunea de care vorbim este de 120 km/h în apropiere de  Lugoj iar viteza minimă este de 70 km/h între Remetea și Timișoara Est conform livretului central cu mersul trenurilor de călători.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top