Muzeele ca instituții, reprezintă poate cel mai bine transpunerea istoriei în cotidian. Astfel, fie că vorbim de muzeul de artă, muzeul de istorie, muzeul tehnic, muzeul feroviar, toate acestea creionează o simbioză deosebită între trecut și prezent fiind elemente solide al cotidianului.
România poate fi considerată privilegiată, întrucât beneficiază de nu mai puțin de 7 muzee feroviare pe întreg teritoriul țării.
Chiar dacă acestea nu beneficiază de sprijinul financiar din partea autorităților, ca în cazul unor muzee feroviare din Occident, și chiar dacă se întâmpină destule dificultăți în administrarea și promovarea acestora, ele există și conservă cât de bine și mult posibil patrimoniul CFR, lucru de care ar trebui să fim mândri.
În cele ce urmează, vom aborda toate muzeele feroviare și vă vom expune câte o scurtă descriere a fiecărui muzeu în parte, realizând și o descriere a unor exponate, dar, prezentând mai ales aspecte cotidiene precum orarul de vizitare, adresa, pentru că sperăm noi, cât mai mulți cititori ai acestui articol să (re)viziteze ulterior aceste muzee.
1) Muzeele feroviare ale României ➡ Muzeul CFR din București
Cu o tradiție de peste 8 decenii, inaugurat la marea Ceferiadă din 1939 în prezența Regelui Carol al II-lea, Muzeul CFR este o dovadă vie a conservării și promovării istoriei și cotidianului CFR.
Inițial, Muzeul CFR București s-a aflat în incinta stadionului Giulești, într-o sală aflată sub tribuna a doua a stadionului dar și în parcul feroviar din spatele tribunei a doua.
Din păcate, din cauza bombardamentelor din 1944 din nordul Bucureștiului care au afectat foarte grav complexul feroviar, Muzeul CFR a fost distrus.
La 9 ani după aceste bombardamente, Muzeul CFR a fost redeschis în locația pe care o regăsim și astăzi – Gara de Nord.
Muzeul, o locație prietenoasă, care vă așteaptă la linia 14 a Gării de Nord, vă întâmpină cu cea mai frumoasă atracție atât pentru cei mici cât și pentru cei mari. Diorama CFR din cadrul muzeului este cea mai mare din sud-estul Europei. Pe această dioramă veți găsi reproducerea unui traseu feroviar românesc, cu piese la scara 1:87. Este comandată prin computer și cuprinde numeroase locomotive cu aburi, diesel sau electrice reproduse până la ultimul detaliu exact ca în realitate.
De asemenea, diorama cuprinde numeroase vagoane în mișcare, fie de călători sau marfă; clădiri, reproduceri de peisaje sau diverse aspecte cotidiene cum ar fi desprinderea unor bolovani din versanți, pe calea ferată.
Tot cu o replică realizată până la ultimul detaliu, conform realității, veți zări pe dioramă clădirea gării CFR din Târgoviște sau depoul de locomotive București Călători dar și multe altele pe care vă lăsăm să le descoperiți singuri.
Pe lângă această atracție principală, în incinta muzeului CFR veți mai putea vedea biroul marelui inginer Anghel Saligny care a avut o contribuție deosebită la dezvoltarea căilor ferate din România dar și istoriografia altor ingineri români care au contribuit la clădirea a ceea ce astăzi este CFR.
Tot aici, veți descoperi și uniforme vechi din cadrul CFR sau machetele de o mărime impresionantă a unor locomotive electrice, cu aburi sau a unor vagoane și a unui automotor Malaxa.
Și… multe alte surprize și piese de colecție precum machete, insigne le veți găsi aici.
Muzeul dispune, de asemenea, de o sală de vizionare a unor filme documentare exclusiv cu tema CFR și trenuri românești.
Aa, și nu în ultimul rând o mare surpriză: puteți merge cu trenul, pe Valea Prahovei, într-un vagon de epocă cu bănci de lemn în incinta muzeului. Cum? Vă lăsăm să descoperiți și să ne povestiți și nouă!
INFO UTILE ➡ Muzeul Căile Ferate Române (CFR) – București
Adresa: Calea Griviței, nr.193 B (lângă Gara de Nord), sector 1, București
Accesul în muzeu se face prin Gara de Nord, pe la peronul liniei 14.
Mijloace de transport: metrou – stația „Gara de Nord”, autobuze: 105; troleibuze: 65, 86
Program de vizitare:
– Luni și Marți: închis
– Miercuri până Duminică: 10:00-16:00
Tarife pt bilete: 2 lei elevi / copii / studenţi; 4 lei adulţi
Telefon: 0758 886 060
2) Muzeele feroviare ale României ➡ Muzeul Locomotivelor Dej
Un loc colosal din punct de vedere al istoriei feroviare, un monument de istorie și patrimoniu, Muzeul Locomotivelor din Dej vă așteaptă să descoperiți multe piese unice care vor rămâne pentru totdeauna în memoria feroviarilor și a istoriei României. De data aceasta nu în miniatură, nu la o anumită scară ci chiar în mărime naturală.
Un proiect demarat încă de la începutul anilor 90, a căpătat statutul de muzeu abia în octombrie 2018, un demers îmbucurător prin prisma faptului că această titulatură de muzeu permite obținerea mai ușoară a fondurilor necesare restaurării exponatelor cu valoare istorică.
În cadrul complexului muzeal de la Dej puteți admira exponate de o valoare istorică inestimabilă.
Printre exponate se regăsesc locomotiva 151.002 care a fost produsă în anul 1941 la uzinele Malaxa. Aceasta era cea mai puternică din România la acel moment, cu o putere de 2600 CP și capacitatea de a remorca peste 3000 de tone. Acest model a fost produs doar în două exemplare, unul care nu mai există și altul, la Dej!
Tot aici, veți regăsi locomotiva 231.050, Pacific. Aceasta este unul dintre cele mai rapide modele de la acea vreme din cadrul CFR, atingând viteze de până la 126 km/h. A fost restaurată în anul 1972 și expusă la Dej din anul 1998.
Un alt punct de atracție îl reprezintă o altă locomotivă cu aburi, construită în anul 1894 de Henschel Sohn Kassel. Aceasta a aparținut și depoului Sibiu fiind ulterior restaurată și expusă la Dej.
De la epoca cu aburi, ajungem la cea diesel reprezentată în muzeu cu mândrie de locomotiva prototip diesel-electrică DE241.001-002 cu o putere de 2x2200C și viteza maximă de 100 km/h . A fost produsă în anul 1938 de către Sulzer AG, fiind cea mai puternică locomotivă de acest tip construită la acea dată, fiind realizată pentru a crește puterea de transport pe secția Câmpina – Brașov.
Tot la “era diesel” regăsim la Dej prima locomotivă diesel-electrică fabricate în Elveția pentru CFR cu elemente originale încă rămase din construcție.
O premieră în cadrul unui muzeu feroviar românesc îl constituie vagonul-muzeu.
Sunt două de acest fel la Dej, un vagon fabricat în anul 1918 și un vagon poștal produs în anul 1913. Cele două vagoane adăpostesc o colecție impresionantă de piese și echipamente ale materialului rulant feroviar din România, imagini istorice, cărți, plăcuțe de fabricaţie şi de înmatriculare și diverse documente toate cu și despre CFR.
De asemenea, în aceste vagoane-muzeu puteți vedea și o serie de machete feroviare ale unor locomotive electrice și locomotive diesel (EA și DA) care au făcut istorie pe căile ferate din România.
La Muzeul de Locomotive de la Dej se regăsește din anul 2013, şi prima locomotivă electrică tip BoBo, fabricată pentru Căile Ferate Române, în 1973, într-o uzină din fosta Iugoslavie. Aceasta are o putere de 3400 kW și are o viteză maximă de 120 km/h.
Pe lângă toate acestea, multe alte exponate cu o mare încărcătură istorică și cu povești impresionante vă așteaptă să le descoperiți la complexul muzeal de la Dej, județul Cluj.
INFO UTILE ➡ Muzeul Locomotivelor Dej
Adresa: Aleea Ceferiștilor, Dej, județul Cluj
Program de vizitare: zilnic
Tarife bilete: intrarea este gratuită
3) Muzeele feroviare ale României ➡ Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reșița
Singurul muzeu în aer liber al locomotivelor de epocă a luat naștere în anul 1972 datorită eforturilor inginerului Mircea Popa care ocupa atunci funcția de director al Uzinelor Reșița.
Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reșița a fost clădit pentru a marca aniversarea unui secol de producție de locomotive cu aburi la Reșița. Acesta, cuprinde 16 exponate din diverse epoci, punctul principal de atracție fiind locomotiva RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spațiul sud-est european, la Reșița, în 1872-1873.
Din păcate, celelalte două locomotive („Bogsan” si „Hungaria”) au fost casate în 1937, dar din fericire, locomotiva „Resicza” a fost salvată de la soarta celor două, fiind recuperata, în 1961, de la Câmpia Turzii , unde era garata pe o linie de manevră.
Mai jos, regăsiți o scurtă descriere a principalelor locomotive de la muzeul din Valea Domanului.
După cum spuneam, principalul punct de atracție îl constituie Locomotiva nr. 2 „Resicza”, cu ecartament de 948 mm. Aceasta este PRIMA LOCOMOTIVĂ CU ABURI construită în sud-estul Europei , în anul 1872 la fabrica de locomotive Reșița. Ea a fost construită pe baza modelului nr. 1 numit Szekul al inginerului scoțian John Haswell.
O altă piesă este locomotiva forestieră CFF 704.209 construită în anul 1917 care a circulat pe linii forestiere precum Anina – Portul Secul și Secul-Reşiţa, astăzi aceste linii fiind dispărute.
O altă atracție a locului e reprezentată de locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, una din cele mai cunoscute la CFR, acest model făcând serviciu între anii 1919-1980 pe aproape toate liniile din România.
Locomotiva cu abur din seria 704.402, denumită „Principesa Elena”, reprezintă o altă atracție a locului. Aceasta este a doua locomotivă cu aburi construită pe teritoriul României Mari, fiind scoasă din activitate în anul 1970.
După retragerea ei din circulație în 1970, locomotiva a fost adusă la muzeu și i-a fost oferit un loc central fiind într-adevăr una din ”vedetele” muzeului.
Menționăm că prima locomotivă din această serie, 704.401, denumită „Principele Carol”, a fost din păcate casată.
Cele 16 ‘”bătrânioare” cu atâtea povești frumoase în spate, vă așteaptă în Valea Domanului să le descoperiți istoria atât de bogată și fascinantă.
INFO UTILE ➡ Contact Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reșița
Adresa: Calea Timișoarei (în apropierea pasajului peste calea ferată), Reșița, județul Caraș-Severin
Program de vizitare: Zilnic
Tarife bilete: intrarea este gratuită
4) Muzeele feroviare ale României ➡ Muzeul Trenulețelor „Valentin Banciu”
Un loc de poveste vă așteaptă în orașul Hunedoara unde anul acesta (2020), chiar de Ziua Copilului, de 1 iunie, s-a deschis un muzeu unde atât cei mici cât și cei mari se pot bucura de un tărâm de poveste reprodus în miniatură.
Muzeul a luat naștere la inițiativa Deliei Banciu, soția regretatului pilot de curse hunedorean Valentin Banciu decedat în urma unui grav accident în 2018.
Într-un reportaj pentru adevărul.ro, hunedoreanul dezvăluia a doua sa mare pasiune după automobilism: colecţia de trenuleţe. „Pasiunea pentru modelism am căpătat-o de la vârsta de zece ani, când am primit o locomotivă în miniatură, de la unchiul meu din Austria, de profesie inginer feroviar”, spunea Valentin Banciu. În peste trei decenii a reuşit să transforme o încăpere a locuinţei sale într-un adevărat muzeu al miniaturilor feroviare.
În cadrul muzeului puteți descoperi numeroase scene precum agricultori și muncitori la treabă, schiori practicând sporturi de iarnă, oameni la plajă și multe alte scene din viața de zi cu zi.
Deasupra tuturor scenelor, a întregii diorame veghează falnic Castelul Corvinilor, un simbol național și mai ales al orașului Hunedoara. Muzeul Trenulețelor “Valentin Banciu” este alcătuit din 3 încăperi: una este dedicată unei colecții de machete de mașini, alta adăpostește trenulețele adunate de pilotul hunedorean de-a lungul vieții și nu în ultimul rând cea mai mare care are pereții acoperiți cu diorame care surprind toate cele patru anotimpuri.
După 1990, direcția către hobby-ul feroviar i s-a îndreptat colecţionarului Valentin Banciu spre Occident, unde acest gen de hobby este mult mai răspândit și apreciat. Pentru o singură piesă din colecţia lui, hunedoreanul a investit 800 de euro. Este vorba de replica în miniatură a celei mai puternice locomotive cu aburi din istorie: Big Boy-ul american de la Union Pacific, o garnitură de 541 de tone-forţă, care a făcut istorie în Statele Unite ale Americii în plină confragrație mondială, în 1941.
Colecţia lui mai conţine diverse piese din diferite epoci ale istoriei, inclusiv machete ale unor locomotive şi vagoane româneşti.
Dacă ajungeți la Hunedoara, pe lângă atracția principală- Castelul Corvinilor, nu uitați să vă opriți și la Muzeul Trenulețelor “Valentin Banciu”, un loc unde cei mici se vor lăsa cu greu plecați iar noi, cei mari, vom redescoperi copilul din noi!
INFO UTILE ➡ Muzeul Trenulețelor „Valentin Banciu”
Adresa: Bulevardul Libertății, nr. 4, Hunedoara, județul Hunedoara
Program de vizitare:
-Luni: închis
-Marți până Duminică: 10-20
Tarife bilete: 17 lei pt. adulți și 12 lei pt. copii
Telefon: 0723 380 644
5) Muzeele feroviare ale României ➡ Muzeul feroviar Bistrița
Un loc care animă gara Bistrița-Nord, este Muzeul feroviar Bistrița.
Acesta este un loc care a luat naștere din iubirea necondiționată și pasiunea imensă a unui CFR-ist pentru… calea ferată. Vorbim despre Sorin Tisa, un feroviar dedicat, care provine dintr-o familie cu trei generații de foști ceferiști.
Acesta declara anul trecut (2019), în pragul sărbătorilor de iarnă, pentru timponline.ro: „E o istorie feroviară pe care o pot data cu 100 de ani în urmă. Tot muzeul a luat naștere datorită nostalgiei mele față de un domeniu în care au lucrat trei generații din familia mea: în 1923, s-a angajat bunicul meu, au lucrat la CFR și ambii mei părinți, iar eu și soția de asemenea. Eu m-am pensionat în 2015, iar soția mea anul acesta. Tot ce se vede aici, am adunat pe parcursul mai multor ani din gările vechi. Ultima oară am fost în stația Romuli și multe obiecte am adus și de acolo. În muzeu sunt exponate din toate ramurile CFR: ramura linii, ramura instalații, ramura vagoane, ramura mișcare comercial. Pe vremuri, toate garniturile aveau vagonul poștă sau trenurile mixte. De asemenea, mai știm că se transportau foarte multe mărfuri pe calea ferată și exista biroul de tranzit”.
În cadru muzeului aflat chiar în gara CFR Bistrița-Nord, Sorin Tisa a amenajat, printre altele, o masă întocmai ca a impiegatului de mișcare dintr-o haltă. Aparatura care reproduce biroul de mișcare al unui impiegat de mișcare, a fost adus și recondiționat de către Sorin Tisa de la halta Susenii Bârgăului. Acest pupitru a fost chiar funcțional zeci de ani în această haltă.
În Susenii Bârgăului impiegatul de mișcare avea și funcția de casier astfel că Sorin Tisa a adus la Bistrița și un aparat de compostat bilete vechi. Un efort deosebit al dânsului l-a constituit căutarea fotografiilor de la colegii acestuia în vârstă acum de 80-90 de ani. În urma strângerii acestora s-a realizat un album foto. Tot la muzeul din gară puteți regăsi diverse instalații care se foloseau în trecut în îndrumarea trenurilor CFR, un telex fabricat în Republica Democrată Germană care a funcționat până la începutul anilor 2000 dar și o multitudine de stații radio CFR, uniforme feroviare, lămpi, fanioane, ziare vechi care evocau evenimente feroviare ale vremii.
Un loc deosebit, asemenea pasiunii și căldurii domnului Tisa, primitor care vă așteaptă să îl vizitați dacă veți ajunge pe peroanele gării din Bistrița-Nord.
INFO UTILE ➡ Muzeul feroviar Bistrița
Adresa: Strada Rodnei, Bistrița, județul Bistrița-Năsăud
Program de vizitare: zilnic.
În prealabil puteți să îl contactați pe domnul Tisa, la numărul de mai jos sau pe pagina de Facebook a muzeului, chiar aici.
Tarife bilete: intrarea este gratuită
Telefon: 0742 640 185
6) Muzeele feroviare ale României ➡ Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu
Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu găzduiește exponate deosebite reprezentând locomotive cu aburi care au circulat în trecut pe Căile Ferate Române, dar și locomotive cu aburi din țări cu o înaltă tradiție feroviară asemenea României precum Austria, Germania, Suedia.
Acesta se regăsește în apropierea Gării CFR Sibiu, în perimetrul fostului depou care deservea calea ferată îngustă Sibiu–Agnita–Sighișoara.
Muzeul Locomotivelor cu Abur a fost inaugurat la Sibiu în data de 23 august 1994. Acţiunea de colecţionare și conservare a locomotivelor cu abur din reţeaua de căi ferate a României a început încă din anul 1991.
La prima vedere locul nu seamănă deloc cu un muzeu, nefiind amenajat. Totul seamănă mai mult cu un depou în contextul în care nu există plăcuţe explicative sau ghid al muzeului, însă feroviarii sibieni mai în vârstă care cunosc istoria acestor locomotive nu ezită să împărtăşească cunoștințele turiştilor.
Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu conține 41 de locomotive cu aburi, pluguri şi macarale cu aburi care au circulat pe căile ferate din România în urmă cu mai mult de un secol.
Istoria muzeului care a luat naștere în 1994, începe acum mai bine de 45 de ani, mai precis în 1973 atunci când a fost adus primul exponat. Este vorba de locomotiva cu aburi pe cale îngustă de pe secţia Sibiu – Agnita – Sighişoara care a fost retrasă la acel moment din circulație.
Toate exponatele de la Sibiu au fost construite între anii 1885 şi 1959 la Uzinele din Reşiţa, 23 August din București şi Malaxa dar și la uzine din străinătate precum Schwartzkopff, Orenstein & Koppel, Borsig din Berlin, Mavag din Budapesta, Skoda şi altele, inclusiv, așa cum spuneam mai sus, din Austria, Suedia şi SUA.
Printre acestea, se află şi locomotive cu ecartament lat dar și locomotive pentru linie îngustă, recunoscute sub numele de mocăniţe (trenuri care circulă pe linie îngustă în zonele montane).
Toate aceste exponate au fost declarate, prin ordin al Ministrului Culturii, bunuri de tezaur la data de 31 decembrie 2000, fiind protejate de lege.
Toate vă așteaptă să le descoperiți bogata istorie și poveștile, la Sibiu. ATENȚIE! Pe perioada stării de alertă, Muzeul Locomotivelor cu Abur din incinta Depoului Sibiu este închis.
INFO UTILE ➡ Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu
Adresa: Strada Dorobanților, numărul 22, Sibiu, județul Sibiu
Program de vizitare: zilnic între orele 9:00-15:00
Tarife bilete: intrarea este gratuită
Telefon: 0269 230 302
Concluzii despre muzee!
Muzeele sunt potrivite pentru orice grupă de vârstă deoarece ne inspiră, ne pot dezvolta o pasiune și nu în ultimul rând ne oferă posibilitatea de a avea două tipuri de interacțiuni: una cu ceea ce vedem, o interacțiune deosebită în contextul în care putem reacționa cu aspecte demult apuse cu care prin altă modalitate nu ne-am fi putut întâlni în viața noastră.
De asemenea, interacțiunea cu ceilalți vizitatori, cu personalul reprezinta o interacțiune interumană total binevenită și necesară.
Privind muzeele feroviare ale României, acestea merită din plin vizitate pentru a cunoaște istoria feroviară a țării, una foarte bogată. De asemenea, toate exponatele amintite mai sus, de la micile machete și până la coloșii reprezentați de locomotivele cu abur, reprezintă o lume fascinantă îndeosebi pentru copii cât și pentru cei mari.
Toate aceste piese de muzeu, fie ele locomotive mari sau diorame și nu numai, pot constitui un punct de plecare a unei eventuale pasiuni.
Înainte de toate, toate aceste muzee conservă un patrimoniu de interes național iar noi, ca cetățeni putem aduce un minim omagiu prin vizitarea acestora.