Prima cale ferata construita de ingineri romani – 140 de ani

Prima cale ferata construita de ingineri romani – 140 de ani

30 octombrie 1881- 30 octombrie 2021

140 de ani de la inaugurarea PRIMEI LINII DE CALE FERATĂ CONSTRUITĂ DE INGINERI ROMÂNI. Linia de cale ferată Buzău-Mărășești a fost inaugurată la data de 30 octombrie 1881 fiind prima proiectată și construită integral de ingineri români. Până atunci, construcția de căi ferate în România fusese încredințată prin concesionare unor consorții străine.

 

Prima cale ferata construita de ingineri romani - 140 de ani

 

Prima cale ferata construita de ingineri romani – 140 de ani

Punctul de plecare al acestei linii a fost constituit cu 9 ani înainte, atunci când a fost inaugurată linia București — Ploiești — Buzău — Galați — Barboși — Tecuci — Mărășești — Roman — Suceava în septembrie 1872. Astfel, călătorii care doreau să meargă din sud la Suceava trebuiau să ocolească prin Buzău-Galați-Tecuci-Mărășești ceea ce făcea drumul foarte costisitor din punct de vedere financiar și al timpului.

Pe lângă drumul ocolit  lung și scump s-a simțit lipsa acută a unei legături directe Buzău-Mărășești în timpul Războiului de Independență (1877-1878) atunci când se efectuau foarte multe transporturi militare pe calea ferată. Astfel, imediat după încheierea Războiului de Independență, la inițiativa prim-ministrului Ion C. Brătianu, s-a luat hotărârea construcției căii ferate Buzău-Mărășești. Construcția acesteia a fost  încredințată inginerilor români devenind în acea perioadă o prioritate politico-economică și strategică.

Astfel, la 30 martie 1879 se publica în Monitorul Oficial legea nr. 591, promulgată de regele Carol I, prin care linia Buzău-Mărășești era declarată de “utilitate publică”, proiectele legate de aceasta urmând să fie întocmite de Ministerul Lucrărilor Publice. Pentru toate proiectele întocmite a fost înființat în aprilie 1879 ”Serviciul liniei de fier Buzău — Mărășești”.

Proiectul a fost dus cu succes la final, construcția liniei costând chiar mai puțin față de prețul celor de dinainte întocmite de concesionarii străini. A costat 8.548.675,4 lei aur, respectiv 93.214 lei aur/km, față de 306.000 lei aur/km cât reprezenta costul liniilor executate de concesionarii străini.

Calea ferată cu lungimea de 90 km, a fost proiectată și executată în perioada mai 1879 — 1 iunie 1881, sub coordonarea inginerului Dimitrie Frunză, absolvent al Școlii de Poduri și Șosele din Paris și viitor director al Societății Politehnice înființate la inițiativa regelui Carol I. Alături de inginerul Dimitire Frunză au contribuit la realizarea liniei de cale ferată Buzău-Mărășești încă 22 de ingineri români.

Calea ferată Buzău-Mărășești, PRIMA CALE FERATĂ CONSTRUITĂ DE INGINERI ROMÂNI a fost inaugurată în 30 octombrie 1881 în gara CFR Focșani. Au participat regele Carol I şi  regina Elisabeta, prim-ministrul Ion Brătianu, conducătorii Direcţiei Generale CFR, alți membrii ai Guvernului dar și mulți alți oameni, cetățeni veniți la acest eveniment.

La 6 decembrie 1881 în sala de clasa I din Gara de Nord a avut loc și înființarea “Societății de ingineri și arhitecți”. Constituirea societății a avut loc sub îndrumarea și președinția inginerului inspector Dimitrie Frunză, directorul construcției liniei ferate Buzău-Mărășești. De asemenea trebuie menționat că numeroși președinți și membrii din comitetul de conducere al acestei societăți, cunoscută ulterior sub denumirea de “Societatea Politehnică” au deținut funcții importante în cadrul Căilor Ferate Române. Printre aceștia, Ștefan Fălcoianu- Director General CFR, Anghel Saligny -unul din cei mai mari ingineri români, proiectant al podului de la Cernavodă, Elie Radu -arhitect care a făurit multe gări CFR din România dar și Gheorghe Duca, Alexandru Cottescu, Theodor Dragu, Alexandru Gafencu și Mihail Romniceanu cu aport important al tuturor în evoluția CFR.

Chiar în mijlocul celei de-a Doua Conflagrații Mondiale, linia Buzău-Mărășești a fost dublată. Aceasta rămâne un punct extrem de important în istoria CFR atât prin prisma faptului că a fost realizată integral de ingineri români pentru prima dată dar și pentru că s-a redus considerabil distanța dintre sudul țării și Suceava, drumul înainte realizându-se cu un ocol foarte mare !

Pentru a imortaliza momentul construcției primei linii de cale ferată din România executată fără concesionari străini a fost emisă o plachetă de bronz cu dimensiunile de 56/100/104 mm, grosime de 3 mm și care avea pe avers roata înaripată, textul “1881/OCTOMBRIE/INAUGURAREA LINIEI BUZĂU MĂRĂȘEȘTI” și traseul liniei cu cele patru stații principale -Buzău, Râmnicu Sărat, Focșani și Mărășești. Pe revers este gravată o victorie înaripată (care reprezintă ideea de biruință), cu o făclie în mâna stângă și cu roata înaripată în mâna dreaptă. Placheta a fost emisă la 6 decenii de la inaugurarea liniei, adică în anul 1941.

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Scroll to Top